fredag 3 juni 2011

Ny volontär anländer på tisdag! Välkommen Terése

Jag heter Terése Backlund och kommer från Finland. Jag bor i Oravais, nära staden vasa i mellersta Finland. Jag är utbildad frisör men sedan Juni 2010 har jag arbetat som stödperson i min kommun. Jag arbetar med klienter i lågstadiet som behöver läxhjälp, på dagis är jag assistent åt ett barn och jag arbetar också med klienter med t.ex downssyndrom.

Det senaste året har jag blivit intresserad av att arbeta med barn och ungdomar som behöver mera hjälp än andra. Jag har också tänkt att utbilda mig i framtiden till barnskötare eller ungdomsledare. I sommar har alla mina klienter sommarlov och då tänkte jag att det skulle passa bra för mig att göra en volontärresa som jag har velat göra en längre tid nu. Intresset för det har bara växt mer under den senaste tiden eftersom många av mina klineter kommer från andra länder och vi har en flyktingförläggning med barnhem osv. i min kommun så jag är lite bekant med människor som kommer från länder som har det svårt.

Jag åker till barnhemmet i början av juni och åker hem i början av augusti. Jag ser framemot min resa dels för att jag tror den kommer att vara bra för min personilga utveckling när jag får lära mig att leva på ett annat sätt än jag gör nu och att få hjälpa till och finnas där för barnen på barnhemmet. Mina förväntningar är nog att utvecklas som person och kanske få lära mig saker som kommer att vara bra att veta när jag fortsätter att arbeta med mina klienter hemma i Finland till hösten.Och jag hoppas att jag kommer att göra ett bra arbete med barnen och finnas där och hjälpa till enligt bästa förmåga.

Före min resa nu har jag varit till lågstadiet och berättat för årskurs fem om min resa och vad en volontär är. De fick alla skriva ner en fråga som jag skall ta reda på under sommaren och sen skall jag komma tillbaka och berätta för dem och svara på deras frågor. De ritade även fina teckningar till barnen på Phyllis som jag skall ta med. Det andra jag gjorde för att sprida ordet om organisationen och barnhemmet var att jag klippte och färgade håret på kunder och de pengar de gav går till leksaker eller aktiviteter att hitta på med barnen isommar. Vissa hade redan köpt leksaker som jag tar med mig när jag åker. Det har varit väldigt roligt att berätta om min resa i min kommun eftersom alla har varit glada och stöttande och visat intresse för organisationen och att t.ex bli fadder till barnhemmet. Så nu hoppas jag bara att det blir en bra resa och att jag kommer att göra en bra insats i Kenya.

Hälsningar
Terése Backlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar