fredag 17 juni 2011

Äkta lycka!

Habari!

Nu har jag varit på barnhemmet i sex dagar, vilket syns både på mina kläder och min hud. Den röda jorden tränger sig in mellan trådarna i mina tröjor, röken från köket sätter sig i både hår och kläder. Och huden min börjar få mer och mer färg.

Dagarna i Kenya är väldigt annorlunda till skillnad från de hemma i Sverige. Här behöver man inte kolla klockan varannan minut, heller inte tänka på hur man ser ut. Det som jag lägger mest koncentration på just nu är att försöka lära mig allas namn, ge alla barn lika mycket uppmärksamhet, samt lära mig alla köksrutiner och andra sysslor som skall göras.

I nuläget har jag lagt runt 15-20 namn på minnet, kvar återstår sådär 90 stycken. Det får ta den tid det tar, det viktigaste just nu är ändå att jag trivs med barnen och de verkar trivas ganska bra med mig med.

Det finns några saker som jag önskar att alla människor får vara med om någon gång i sitt liv. Några av dessa saker är att få se lyckan i ett barns ögon när man plockar fram saker som nagellack, studsbollar, målarfärg etc. Saker som är självklara för de flesta barn i Sverige. Men som gör barnen på barnhemmet så glada så att man skulle kunna tro att de skulle kunna göra vad som helst för att få leka med dem. Jag skulle även vilja att alla skulle få känna känslan som sprids inom en när barnen sjunger och dansar. Dessa fantastiska röster, underbara sånger och otroliga rytmer som får håret att resa sig upp på både armar och ben är verkligen inte att leka med. Första gången jag hörde dem sjunga fick jag kämpa för att hålla tillbaka tårarna. Jag hoppades på att jag skulle vänja mig vid det här laget, men icke. Det börjar bli jobbigt att skylla på röken, när man egentligen blir blank i ögonen av den mäktigaste känslan jag någonsin har varit med om. Något jag enbart kan sammanfatta med ordet: ÄKTA! Äkta lycka, Äkta, glädje, Äkta tacksamhet, helt enkelt Äkta...

Hakuna Matata!
/Lina Almekvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar