lördag 3 september 2011

Två nya volontärer anländer på onsdag!

Mitt namn är Anna Maria Lindén och jag ska åka som volontär till Phyllis Memorial under hösten 2011 tillsammans med Ulla Lindberg. Har precis gått i pension inom vården efter många års arbete och vill genomföra en gammal dröm att få åka till Afrika och hjälpa till med barnen där. Hemma i Sverige är jag både mormor och farmor och älskar att leka och vara med barnen. Då min sonhustru är lärare har jag lånat lite böcker av henne där det finns tips på lekar man kan göra med barnen utan att det behövs en massa dyra lekmaterial. Genom arbetsåren inom vården har jag ju fått erfarenhet i "Basal hygien" som jag hoppas kunna lära ut på skolan, dessutom har jag varit instruktör i "HLR = Hjärt och lungräddning" och har sytt HLR-docka som vi ska använda på plats och lära barn och vuxna på skolan och barnhemmet HLR.

Är även intresserad av att odla och även att ha hand om djur, kanske även det kan komma väl till pass. Men det är ju personalen på plats som vet bäst vad hjälpen ska bestå av. Tror barnen kommer att ha väldigt roligt om de ska försöka lära mig swahili, jag är ingen språkbegåvning precis även om jag tar mig fram hjälpligt med engelskan. Har rest en del och bl.a. varit som turist både i Kenya och Sydafrika och sett behovet av hjälp vad gäller barnen, men även den vuxna befolkningen. Dessutom ser vi ju dagligen bilder på TV om den hemska torkan just nu i Östafrika.

Mina förväntningar är att dela med mig av det lilla jag kan, kanske vara en trygg famn för barnen när de har behov av det, om de får förtroende för mig. Tror att om man visar respekt, visar att man tycker om barnen så kommer man att få väldigt mycket tillbaka. Risken är väl att det kommer att bli svårt när vi en dag ska lämna Phyllis Memorial. Risken är nog stor "Att man lämnar en bit av sig själv kvar på Phyllis Memorial" den dagen.

/Anna-Maria

Jag heter Ulla Lindberg och åker tillsammans med Anna-Maria till Phyllis Memorial barnhem i höst. Jag är gift med Lasse och vi har en pytteliten gård utanför Örebro, vi odlar våra grönsaker och snickrar, renoverar till husbehov så att vara ute i naturen betyder mycket för mig. Vi brukar packa våran 4-hjuling och åka upp i bergslagen leta reda på något vackert ställe att tälta på, det är frihet för mig det enkla livet. Nu när barnen Daniel och Petter är vuxna och flyttat hemifrån har det blivit möjligt för mig att uppfylla drömmen" att åka som Volontär".

Jag har arbetat som undersköterska i 33 år på geriatriskaklin på sjukhuset i Örebro. Nu under en längre tid har jag genom arbetskamrater på sjukhustet samlat in förbandsmatrial till att ta med till barnhemmet. Anna-Maria och jag kommer att jobba med Basal hygien, HLR, och att utrusta ett sjukrum för småskador som sår.

För 3 år sedan var jag och Lasse till Guatemala och besökte vårat fadderbarn indianpojken Edvin. Det kändes rakt in i hjärtat och lite till med att få träffa Edvin och hans familj. Stax efter hemkomsten från Guatemala så träffades Anna-Maria och jag och vi började att prata om våra drömmar och det blev Phyllis Memorial i Kenya. För mig är det första gången jag reser till Afrika.

Det kommer att bli mycket lärorikt att få jobba på barnhemmet, det som jag längtar mycket efter är att få träffa barnen. Det jag kommer att packa är humor, glädje, ödmjukhet, jag tror att den packningen väger tyngre när jag åker hem.

/Ulla

2 kommentarer:

  1. "Att man lämnar en bit av sig själv kvar på Phyllis Memorial" /Anna Maria Lindén
    Så sant, så sant... / Lina Almekvist

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli en oförglömlig upplevelse för er båda. Klart ni lämnar en bit av er själva när ni åker hem. Kommer att följa er på bloggen och är så spänd på fortsättningen! Kram till er båda och förstås till alla barnen. / Inger Carlsson kollega till Anna Maria

    SvaraRadera