torsdag 14 april 2011

Byggnads lov!

Okej, jag har förstått att ni har läst Torbjörns blogginlägg och blivit grymt imponerade. Med all rätt. Men se mig inte som latmasken i duon (eller?). Forskning har resulterat i att jag behöver inte springa för att trimma (tappa kilon) min kropp. Efter min första vägning kan vi konstatera att jag tappat i genomsnitt 1,2 kilo i veckan(!?) vilket skulle lämna mig med en viktminskning på 19.2 kilon när det väl är dags att trampa vidare mot Uganda i Juni. Aftonbladet läser ni?

Men idag ska det inte handla om bantningstips (ugali!) eller sportreferat. Utan det ska handla om det senaste projekt som vi har åtagit oss. Biblioteket.

För att förklara läget! Vi har alltså ett ganska stort rum, uppskattningsvis 30 kvm. Vi har två bokhyllor, en av dem packad med pennor, papper och ritblock, för ”the creative side in you”. Och den andra med böcker. Allt huller om buller. Det finns ett 20 tal bänkar och bord som man kan läsa och rita (mest rita) vid. Ännu låter det ju inte så illa. Svårt att argumentera att min gamla skolas bibliotek var så mycket bättre (okej, grovt överdrivet, Anette du är en hejdundrans bibliotekarie!). Tyvärr, så har också biblan blivit förvaringsrum till kossornas mat. Torbjörn och jag har uttryckt oss och sagt att där tycker vi inte det ska vara, Auntie Jacinta likaså (ja, hon kom ner härom dagen). Så nu väntar vi tålmodigt på att det ska komma någon, vagt förklarat som en man med en traktor, och plocka upp kossornas mat och föra det till, ja, kossorna.

Så nu när ni vet det, kanske ni vill veta vad åtgärderna är? Okej, det ska ni få. Planen ser ut så här!

1. Dokumentera alla böcker, kladda in dom på ett excel-dokument och sortera dem efter författare (självklart) i grupperna Fiction, Non-Fiction och Childrens books. Problemet har varit att vissa saknar författare. Bible, Author: God?

2. Bygg in böckerna så de inte riskerar att smyga sig ner i en ficka som sen smyger ut ur biblioteket och som sist försvinner för att aldrig ses igen.

3. Ge varje barn sitt personliga lånekort. Proceduren är enkel. EN bok mot deras lånekort samt ett noggrant dokumenterande av vem som lånar vad, och ett hänsynslöst jagande om boken saknas. Regelverk kommer planeras senare av en noggrant tillsatt styrelse (jag och Torbjörn! några invändningar? bra).

4. Inreda rummet så det funkar rent funktionellt. Det ska finnas, mycket plats for att läsa, plats för att rita, plats för ett antal datorer (ja, dom är på väg, slowly), samt en liten lekhörna, förslagsvis pingis.

Om ni har fler punkter som ni tycker borde vara med, lämna gärna en kommentar.

Vi räknar med att det ska vara klart i mitten av maj. Skollov och bygggubbar och gummor(?) kommer försena arbetet.

Hmmm

Okej, jag har lite svårt att sluta här, så ni får de senaste sportreferaten (jag vet att det egentligen skulle exkluderas) från PFL = Phyllis Football League.

Phyllis City FC - Mguutupu Cheetash FC (mitt lag) 5 - 1
Memorial United (Torbjorns lag) - Phyllis City FC 2 - 2
Mguutupu Cheetash FC - Memorial United 3 - 2

Kramar Oliver Hjort

PS. Pernilla, Torbjörn hälsar att han kommer spana intensivt efter Paul Tergat. Och jag hälsar att vi hälsar Agnes.

1 kommentar:

  1. Och ska Bibeln sorteras under Fiction eller Non-Fiction...? Kan bli ett hett debattämne.

    Bibliotekarier har löst svårare problem, så ni får väl fråga en. Det finns ju Dewey Decimal t.ex., där får ni nåt att bita i.

    SvaraRadera