lördag 16 december 2017

Elnas intryck 5 år efter förra resan

Hej, 
Min korta vistelse på barnhemmet tog slut alldeles för fort, men det var en underbar resa. Så mycket som har hänt på barnhemmet sedan jag var där för över fem år sedan. För att inte tala om hur mycket barnen har vuxit!
Min sista dag började biogasen fungera, det är ett helt fantastiskt sätt att elda i spisarna, utan den ohälsosamma röken och utan dyra kostnader för ved. Det var stor skillnad att vara i köket efter att den kom igång, röken kunde tidigare vara så stark att det stack i ögonen när man stod nära spisen. 
Phyllis Memorial har sedan länge en dröm om att bli självförsörjande. Biogasen, växthuset och utökade odlingar har varit viktiga steg på den vägen. Nu planeras det för nästa projekt. Jacinta, Sabine, Erastus och jag åkte några skumpiga mil för att besöka en skola som nyligen har installerat en solcellsanläggning. 
De använder den än så länge "bara" till att pumpa upp vatten från sin brunn, men har planer på att koppla den till batterier och väntar sig kunna lysa upp hela sitt område. Eftersom deras brunn är nästan lika djup som vår (deras är 235 meter och vår är 250 meter) så kunde vi räkna ut att deras anläggning är i ungefär samma storlek som vår skulle behöva vara. Eftersom det används mycket el till att pumpa upp vatten från vår brunn kommer vi se en omedelbar besparing den dag vi kan koppla in solceller. Självklart vill vi vara med att bidra till detta projekt!
I mitt förra inlägg, innan jag reste, berättade jag om mitt fadderbarn Mercy som alltså nu har gått ut high school. Det var helt underbart att träffa henne igen, vi hade långa samtal om allt mellan himmel och jord, och vi skrattade nästan hela tiden. 
Hon hoppas nu på att få ett jobb så att hon håller sig sysselsatt tills hon kan börja på college eller universitet i september 2018. De var nio stycken som gick ut high school nu, de har alla sökt in till olika utbildningar och det ska bli så spännande att se vad de ska göra i framtiden. 
Hälsningar
Elna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar