måndag 23 november 2015

Flätbestyr

Nywele,

En betydande del av vardagen här handlar om hår. Kenyanerna har enligt mig ett fantastiskt vackert hår när det får växa helt naturligt och bli långt men själva vill de ha sådant hår som jag. Det är mycket prat om vilken hårstil som är snyggast och nästan alla äldre tjejer och kvinnor flätor in löshår och gör fina frisyrer. En flätning tar många timmar och likaså utflätningen. 

Auntie Maggie hjälper auntie Ruth att fixa till frisyren.
De flesta pojkarna och minstingar rakar av sitt hår, och när det kommer till de lite äldre tjejerna är reglerna lite olika vad gäller skolan. I grundskolan måste håret vara kort eller flätat, flätningen ser superavancerad ut men verkar vara något som varje kenyansk flicka vet hur man gör. Själv har jag fått prova på att ta ut flätorna när de vuxit sig för långa och barnen har även försökt fläta mitt hår vilket inte blir särskilt vackert och gör ganska ont.

De äldre tjejerna i high school måste dock ha utsläppt hår och det ska vara bakåtkammat och gärna fönat, om det är långt ska det sättas upp i tofs. När barnen gått färdigt sin sista skoldag häromveckan var det många som på en gång började ta ut sina flätor, då infann sig en riktig lovkänsla!

Förutom flätbestyr har veckan innehållit jobb i grönsakslandet, pärlande av armband, bad på Olo-Ika, bollsport och till barnens stora lycka: filmvisning!

Nancy, Clara och Jacinta busar i poolen!
Obama letar fiskar och Julia trivs i vattnet!

Fina Anita pärlar ett armband.
I söndags fick barnhemmet dessutom besök av en grupp/organisation som arbetar volontärt med att inspirera och göra aktiviteter för barnhemsbarn i hela Kenya. De var ca 15 personer som höll föreläsningar, lekar, dans och gav barnen en händelserik och rolig dag. Energin var verkligen på topp och innan kvällsmaten dansade och sjöng vi till barnens egna skiva som de spelade in i våras.

Vi leker blindbock under söndagens inspirationsdag.

Dagarna jag har kvar på Phyllis går nu rasande fort och jag njuter verkligen så mycket jag kan, känns verkligen helt knäppt att 11 veckor snart passerat.

/Ellinore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar