onsdag 17 februari 2016

Daniella berättar om sin första vecka på Phyllis!

Det har verkligen varit en omtumlande första vecka här nere, fylld av nya intryck och upplevelser varje dag! Å ena sidan är det fantastisk att se den fina gemenskapen och stämningen som finns mellan barnen och personalen här, alla verkar liksom vara som en stor härlig familj. Samtidigt har jag upplevt det lite svårt att komma in i alla rutiner och förstå mig på hur vardagen ser ut här. Det är nu först efter en vecka som jag känner att jag börjar få lite grepp om det! 

 
 
Det som verkligen har varit en stor omställning för mig är skillnaden i tempot. Det svenska tempot och min föreställning om att det måste hända saker hela tiden existerar inte här. Jag har verkligen fått jobba hårt med att försöka vänja mig vid det, och det kommer nog krävas ytterligare ett tag innan jag helt har vant mig. 



Någonting som jag också har funderat mycket på är dethär som jag brukar kalla för "egentid". Här på barnhemmet gör alla allting tillsammans och man är aldrig själv. Barnen äter tillsammans, går i skolan tillsammans, leker tillsammans, sover tillsammans- ja, dem gör nästan allt tillsammans helt enkelt! Samtidigt som det är otroligt fint och mysigt, så måste det också vara svårt att aldrig riktig få den där "egentiden". 


 
Jag är själv väldigt imponerad av maten! Även om det stundvis är lite svårt för magen att vänja sig, så är nästan allt jag ätit här riktigt gott! Både ugali, ghideri och chapati är riktigt gott! Dock skulle det kanske bli lite enformigt att äta det varje dag, men som sagt var- smaken är det verkligen inget fel på! 


 
 
Igår firade vi förresten Valentines day här på barnhemmet. Vi hade besök av en grupp ungdomar som kom och lagade mat, lekte massa lekar och bjöd på godis och saft. Det var ett riktigt trevlig besök och barnen verkade ha det väldigt roligt när vi lekte och dansade i matsalen under hela eftermiddagen! Kärleken sprudlade och det blev ett fantastiskt firande av alla hjärtans dag!


Daniella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar