tisdag 1 december 2015

En värld långt ifrån & mitt i världen

För varje dag jag är här blir det svårare att förstå att jag kommer åka härifrån. Att jag ska tillbaka till ett vintrigt sverige där jag inte kan gå ut barfota och julstressen kommit in på upploppet. Det känns helt ofattbart att jag inte ska få umgås med barnen här om några veckor. Mycket jag tänker på nu handlar om just det. Att jag kommer åka härifrån till det Sverige jag känt till i hela mitt liv. 

Istället för att gå kan man ju alltid hjula
 Samtidigt kommer barnen här leva på som om inget hänt. Världen som pågår utanför barnhemsområdet är väldigt avlägsen. Under tiden vi är här har vi valt att åka in till stan ca en gång/vecka. Det känns onödigt att åka in oftare och varje gång vi är där längtar jag tillbaka till barnen och undrar vad de gör. 

Killarna jobbar med nya kohuset
Det är framförallt tillfällena i stan som ger information om vad som sker hemma när inte sms:en till Sverige inte alltid når fram. Därför blir allt som händer där så svårt att ta in. Medan jag varit här och fått se både underbara och jobbiga saker har jag fått rapporter om hur oskyldiga människor skjutits ihjäl på gatorna i Paris och hur nationsgränser stängs fastän folk fortfarande tvingas fly över hela världen. Men tänk dig vad du känner om du hör på nyheterna om ett liknande dåd på andra sidan jorden. Kanske känner du hur tragiskt det är. Kanske mår du illa av att världen kan va så hemsk. Men ändå är det så långt bort att du inte riktigt kan ta in vad som hänt. Så känner jag när jag är här. Vi leker,  jagas, sjunger, ritar, pratar, funderar, skrattar och är trötta tillsammans. Ibland är någon ledsen men oftare möter man leenden. För oavsett hur världen ser ut i Sverige eller Europa är det här en så mycket tryggare plats för dessa barn än de platser de kommer från eller riskerade att hamna på.

Dansuppvisning i kyrkan på
söndagsmorgonen
Disken efter lunchen
Dagarna här handlar inte om att delar av världen känns som kaos eller att politiker leker med människors liv. Det handlar om att arbeta med djur, odling och hushållsarbete eller att studera. Samtidigt handlar allt om vad som händer i världen eftersom barnen här drömmer stort om sin framtid. Att vara här gör att världen känns ganska liten och ofattbart stor på samma gång.

/ Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar