lördag 9 juni 2012

Ny volontär på väg till Phyllis!

Hej!

Jag heter Marijana Gutic och är en psykologistuderande, chokladälskande & dykberoende 25-årig tjej med rötter i Bosnien och Hercegovina. Jag är uppväxt vid havet i underbara Lysekil, men lever för tillfället studentlivet i Örebro där jag läser psykologprogrammet. Min tid spenderar jag helst med vänner & familj, söker mig gärna till naturen och är inte sällan på vift efter äventyr på resande fot. Min stora passion är dykning och få känslor slår den av att sväva tyngdlöst mitt i det blå bland alla undervattenvärldens vackra former och färger! Somrarna spenderar jag vanligtvis precis så - under ytan i något av världens magiska hav - men denna sommar väntar nya och spännande äventyr ovanför ytan på en annan, av allt att döma, minst lika magisk plats - Phyllis Memorial!

Afrika har, som för många andra så även för mig, länge varit en dröm som väntat på att bli uppfylld. Att göra resan dit som volontär har varit en självklarhet då mina tidigare volontärerfarenheter från arbete med barn och ungdomar med funktionshinder, har varit bland de mest givande och lärorika upplevelser som jag har varit med om. Dels är känslan av att kunna ge någonting av sig själv till någon annan underbar, men framförallt tycker jag att man får så otroligt mycket tillbaka då man reser på det här sättet. När jag hittade till Kampi Ya Motos hemsida och läste om deras syn på barnen visste jag direkt att jag hade hittat rätt plats för mig att åka till. Redan då var jag förväntansfull inför det som komma skulle, och idag, med bara några dagar kvar till avresan så är jag överväldigad av allting som jag sedan dess har fått läsa, se och höra från personer som under årens lopp har varit involverade i barnen och barnhemmet. Just nu har jag ingen aning om vad jag kan förvänta mig, men en sak har tidigare volontärer övertygat mig om - att oavsett vad det är och oavsett hur tufft det stundvis kan komma att bli, så kommer det att vara något underbart!

I väntan på avresa har jag i samarbete med SalsaSocialDance arrangerat en salsafest i Örebro där ett 60-tal dansare fick se bilder och höra berättelsen om barnhemmet. Genom att dansa, köpa lotter, fika och fylla en "Phyillis-gris" tjock på pengar bidrog de med över 5500kr! Familj och vänner har bidragit genom att hjälpa mig att sälja barnhemskalendrar, en vän har blivit barnhemsfadder och en annan blev inspirerad till att själv anordna en välgörenhetsmiddag för sina vänner där vi informerade om barnhemmet och fick ihop 1750kr! Ner till Kenya har jag även med mig lite "aktivitetspengar" som jag tjänat ihop genom att fotografera dykare och som kommer att spenderas på någon rolig utflykt! Under de senaste veckorna har jag samlat in kläder och leksaker som jag fyllt resväskorna med och hoppas att barnen kommer att bli glada av. Bland annat ligger en karaokemaskin bland alla kläder och gossedjur så förhoppningsvis blir det några schysta karaokekvällar framöver!
 
Ska bli riktigt spännande att äntlingen få möta dessa härliga barn!
Ta hand om er allihop så hörs vi snart igen!
Marijana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar