måndag 30 april 2012

Phyllis Football Cup 2012


Hej.

Musik och dans är ett stort intresse i många afrikanska länder. Så även i Kenya och på Phyllis. Här är musik verkligen glädje, och många har svårt att sitta still då musik sätts på. Dom är så duktiga alltså, dom har verkligen rytmen i kroppen. Det har dock inte en annan, jag är ganska stelbent när det kommer till dans, men jag tycker att det är väldigt roligt att se att det finns en sådan glädje musik, sång och dans här.

En person som har ett stort musikintresse är highschool-eleven Joel. Han är hemma på Phyllis över skollovet. När han såg mig springa runt och fota med min kamera, så hade han en önskan om att jag skulle filma honom när han sjöng och dansade. Självklart, sa jag. Joel var mycket kreativ i hur han ville arrangera det. Det var kul att se, tycker jag. Han pratade med sina kompisar här, som mer än gärna ställde upp som dj och dansare. Resultatet av videon blev lyckat och Joel var riktigt nöjd med allt. Kul! Jag tror inte att det är möjligt att lägga upp filmer här på bloggen tyvärr, det hade varit kul att visa resultatet, men de videoklipp vi har spelat in finns förstås på datorn på Phyllis, om framtida volontärer eller besökare vill skåda det.

Den före detta volontären Elna har varit på besök med sin kille Fredrico. Bland annat ordnade dom med en utflykt till The Lodge, där det bland annat finns en lekplats. Regnperioden är således närvarande och vi fick söka skydd under tak. Där bjöd Elna med sällskap på läsk så barnen var rätt nöjda ändå. De äldre grabbarna fick sedan stanna kvar, när de andra vandrade tillbaka till Phyllis, och se en Premier Legue-match på storbilds-tv. Otroligt uppskattat! Kvällen innan Elna och Fredrico åkte hem anordnade dom middag med efterföljande disco. Musik och dans alltså...

”Phyllis Footbaal Cup 2012” har under den gångna veckan spelats, en match varje dag, och med den avslutande finalen i måndags. Det vinnande laget – jag och Ella kämpade tappert i motståndarlaget i finalen – fick en pokal. En bild togs och ska ramas in och sättas upp på väggen. Disco denna kväll också.

Ha det bra!


// Jonatan Bertilsson

Vinnare av Phyllis Football Cup 2012


1 kommentar: