onsdag 2 maj 2012

Ellas första intryck på Phyllis


Hej hej hej!

Nu har jag varit på Phyllis i en vecka men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att tiden gått fort eller inte. Samtidigt som det lika gärna hade kunnat vara igår som jag kom hit så har jag varit med om så otroligt mycket, även om jag egentligen inte gjort så mycket..

En fotbollsturnering hade satts igång precis innan jag kom och har hållit på fram tills igår då vi hade final. Nästan alla har varit involverade, även de som inte spelat. Sport verkar vara en aktivitet som uppskattas här och under de två veckor som barnen har kvar på sitt lov kommer vi garanterat att ordna fler energikrävande lekar.

Det jag kommit fram till under den här veckan är framförallt hur bra de här barnen har det. De lever alla tillsammans 24 timmar om dygnet men jag har aldrig sett någon bråka, om man bortser från de mindre när någon tagit deras leksak. Det märks tydligt att de är en familj, en familj på över sjuttio personer vilket jag tycker är fantastiskt! De äldre tar hand om de mindre, tröstar dem och hjälper till att hålla dem varma. Jag är dessutom väldigt impad över hur duktiga de är på att hålla rent. Lite smuts på golvet och kläderna går såklart inte att undvika, men disken är ren sekunden efter att maten ätits upp och klädstrecken är ständigt fulla. Att hjälpa till är en självklarhet och ingen har någonsin klagat. Dock går det inte att bortse från att barnhemmet är beroende av hjälp från andra. Bristen på hela kläder och skor är tydlig och det är sällan de får mat utöver det vanliga. ”Lyxprodukter” är självklart inte prio ett men precis som barn hemma i Sverige älskar de att titta på film, Pippi Långstrump är en solklar favorit. Problemet är bara att de missar halva filmen när DVDn konstant hackar sig fram.

Min första vecka här har varit över förväntan och jag är spänd över att få se vad nästa för med sig. Jag är även väldigt glad över att få vara här tillsammans med Jonatan. Han har verkligen fått mig att känna mig välkommen och det har behövts. Trots alla fina barn och trevlig personal är det svårt att komma till en helt ny miljö och kultur och dessutom förväntas leva i den. Jag tror dock inte att det kommer bli något problem framöver!

Ha det bäst!
Ella.

1 kommentar:

  1. Är det DVD-spelaren eller Pippi-skivan som hackar? Har möjlighet att ta med en ny DVD-spelare ner i juni om det är den det är fel på. /Marijana, framtida volontär.

    SvaraRadera