fredag 2 oktober 2015

Sleepovers och favoritstunder

Tiden här passerar på ett märkligt vis, ena stunden rusar den fram och ibland tycks den stå helt stilla, jag har nu varit på barnhemmet i snart tre veckor och har redan lärt mig en hel del om den kenyanska kulturen och hur barnhemmet fungerar. Veckan har bestått av de dagliga sysslorna, hacka kål, rensa bönor, tvätta kläder i hink, men också massor av lek, gitarrspelande, ett besök till poolen i Olo-Ika med 18 av barnen och även en middag med två svenska tjejer som bor granne med barnhemmet och arbetar som volontärer i en annan organisation. 


I torsdags var jag och Elin bjudna på sleepover i tjejernas dorm, fantastiska Catherine ordnade sängar och det var en supermysig kväll även om jag sov sådär i en trasig våningssäng, morgon därpå gick vi upp med tuppen (bokstavligt talat) och vi hjälpte till att servera frukost innan barnen gick till skolan.

 

En av mina favoritstunder på dagen är kvällsplugget mellan 20-21, jag försöker sätta mig bredvid någon jag ännu inte känner så väl och får alltid lära mig nåt nytt, om den personen och om allt annat mellan himmel och jord. Ibland hjälper jag dem med skoluppgifterna eller får en lektion i swahili. 

På kvällarna har vi också övat på att bära saker på huvudet som riktiga kenyanska kvinnor! Auntiesarna Sarah och Ruth skrattar så de kiknar åt oss när vi försöker balansera bollar och böcker.
 


/Ellinore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar