torsdag 8 oktober 2015

Föränderliga förhållanden

Mitt förhållande till mat har förändrats radikalt sen jag kom hit. Maten hemma i Sverige tillfredställer så många sekundära behov i mitt liv. Den ska helst vara smakrik, vacker, näringsrik, nyttig, rolig etc. för att jag ska känna mig tillfreds. Medan maten vi äter här endast är till för att tillfredsställa det primära, att stilla vår hunger. Jag som annars har fobi för att laga samma maträtt två gånger under en månad har nu fått vänja mig vid att äta samma sak varje dag. Tråkigt kan tyckas, men det gör mig mer medveten om att mat inte behöver vara en självklarhet och det får mig att uppskatta maten jag har möjligheten att äta hemma i Sverige ännu mer. 

Det vi äter under en dag här är: 

Frukost: chai-te och en bit bröd.


Mellanmål: Gröt som man dricker, ofta gjord på majsmjöl.




  Lunch: Gederi. En kikuyans rätt bestånde av majs och bönor.



    
Middag: Ugali med kål - en tjock gröt gjord på majsmjöl och en gryta med kål, tomat och lök.



 /Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar