torsdag 16 augusti 2018

Johannas volontärberättelse


Det har nu gått ett tag sedan jag lämnade Kenya, Kampi Ya Moto och de underbara barnen. Det har inte gått en dag sedan jag kom hem då jag inte saknat barnen, de finns i mina tankar hela tiden. Något jag verkligen insett är att resan jag gjorde till Kenya är den viktigaste resan jag gjort i hela mitt liv, och jag är inget annat än nöjd över mitt beslut att åka.


Jag har lyckats ha kontakt med många av barnen genom brevväxling sedan jag åkte, vilket gör saknaden efter dem lite lättare. Tankarna och planerna om att åka tillbaka inom snar framtid är också något som gör det lättare, det får mig att längta till att skapa nya minnen med dem alla!



När jag hade varit i Kenya ett tag kom jag in i tankarna av att inte ta allt i livet för givet, att uppskatta det lilla och tiden med varandra. De tankarna sitter kvar och kommer nog alltid att göra, även om man ibland behöver gräva lite djupare efter dem. Hur barnen stöttade och fanns där för varandra var fint att se, Phyllis Memorial Childrens Home är en enda stor familj, och är en plats där alla är välkomna. Barn som vuxna fick oss att känna oss som hemma, och jag kan nu kalla Phyllis mitt andra hem.


På hemma plan har jag än så länge blivit barnhemsfadder till barnhemmet. Att sprida vidare ordet om barnhemmet är något jag och Gabriella tagit på oss, vi vill inte att någon missar chansen att hjälpa och/eller träffa dessa underbara och fantastiska barn! Vi har hittills hunnit med att hålla i ett Öppet Hus. Detta Öppna huset höll vi i Ausås Bygdegård 29/7 och vi fick insamlat 1500kr. Vi berättade fakta om Kenya, barnhemmet och även mycket från vår tid som volontärer. Man fick chansen att provsmaka mat och te, samt se bilder, videos och testa på att spela ett spel som barnen själva hittat på. Det var en början i rätt riktning och vi fick även bokat 4 nya platser att berätta om barnen och barnhemmet på. 




Jag är slutligen tacksam för att ha varit med om denna upplevelse och jag skulle vilja att alla som har chansen att göra liknande äventyr verkligen tar den! Tack Jacinta och alla andra som arbetar för barnhemmet, det ni gör är helt fantastiskt!

Johanna Stjern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar