fredag 23 februari 2018

Nu är det dags, jag ska till Kenya! 
Jag är en tjej som fyller 20 år till sommaren och mitt namn är Johanna Stjern. Jag kommer från en liten by i norra Skåne som heter Ausås, strax utanför Ängelholm. Jag är en aktiv och utåtriktad person, som alltid har många bollar i luften. 



Att träffa människor och få intryck från olika platser är något jag alltid lagt min tid på och haft stort intresse i, vilket väckte mina stora drömmar om att resa. En av dessa drömmar jag haft länge har precis gått i uppfyllelse, jag ska arbeta som volontär på ett barnhem i Kenya.
Min resa som volontär kommer att vara på barnhemmet Phyllis Memorial Children´s Home and Academy i Nakuru, Kenya. Jag kommer att åka med stödföreningen Kampi Ya Motos Barn, vilket känns som en stor trygghet för mig som reser till Kenya för första gången. 
Den från början regelbundna kontakten samt det personliga mötet med en tidigare volontär har gett mig svar på alla frågor, funderingar och all annan information man kan tänka sig behöva under den resa jag ska åka på.
Jag hörde talas om organisationen och barnhemmet för första gången av min vän Gabriella, som just nu är på plats och som har varit det sedan december 2017. Hon berättade om hur hennes resa skulle se ut och jag kunde inte undgå att bli enormt inspirerad, ”dit ska jag också” tänkte jag. Gabriella förklarade hur jag skulle ta kontakt med barnhemmet och det gjorde jag. Efter mejlkontakt med volontär-ansvarig bokades det ett möte i Lund med en tidigare volontär. Därefter fick jag godkänt att åka, att påbörja ett mål i livet jag länge drömt om att få nå. 
Min storasyster Rebecca blev också inspirerad och intresserad av resan jag började planera. Då hon inte just nu i livet har möjlighet att vara borta från Sverige i en längre period väljer hon att följa med mig min första vecka i Kenya. 


Jag ville även att alla andra i min vänskapskrets och familj skulle ta del av min resa, och dessutom ge alla chansen att få vara med och stödja barnhemmet samt aktiviteter och annat som jag kan bidra med när jag väl är på plats. Jag fixade ihop en broschyr, ett häfte där jag visar upp bilder och information om barnhemmet samt organisationen. 



Denna broschyr delades ut bland mina nära och kära. Jag höll en ”Kenya-middag” för mina tjejkompisar där jag informerade och visade bilder på barnhemmet. Min mormor tog även emot broschyrer som hon sedan delade ut till medlemmar i Höja Syförening, som hjärtligt hjälpte till att stödja barnhemmet. En annan plats jag besökte för att sprida ordet var Högskolan i Halmstad där informationen togs emot med öppna armar.

Johanna Stjern


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar