tisdag 10 maj 2011

Inte helt ofarligt!

Jag vet inte hur länge ni har följt bloggen, men om ni läser lite längre ner på denna olivgröna sida (sammanträffande? Yes!), så kan ni läsa med era nyfikna ögon att jag rekommenderade att hålla er undan från före detta gravida hundar. Nu kan ni komma fram ur ert utrymme under trappan. Denna gravida hund + ungar + två onämnda hundar har lämnat detta jordeliv. Anledningen var att en mindre hund med diagnosen rabies började tugga på vår lilla hundkoloni en natt. Hundarna fick tas bort och numera bor de i himmeln. Jag tycker att det var fruktansvärt och ingen av oss med svensk bakgrund (även en del med kenyansk) sov något vidare den natten. Allt detta får lov att skrivas in i dokumentet T.I.A i mappen Phyllis Memorial. Men vi hedrar iallafall hund kolonin med att trycka upp en bild av valpen Oliver (inte jag) som tuggar (eller äter) på en redan avliden fågel. Nästa vecka får vi nya.


Kenya bjuder helt klart på mer (för skåningar och göteborgare) ovanliga sjukdomar. Innan mitt och Torbjörns planerade lämningsdatum ska jag försöka publicera en lista av sjukdomar vi har exponerats för på den kenyanska landsbygden. Håll till godo.

Över till roligare nyheter! För alla biblioteksentusiaster där ute (hallå!?) så har nu snickrandet börjat. Skelettet av vad som kommer vara en vägg inom den närmare tiden är färdigt och ser najs ut. Alla böcker är katalogiserade och fint inskrivna i gröna "välkomna till mellanstadiet" skolblock, senare hamnar de i datorn. Lånekorten är klara och ligger just nu framför mig utskrivna med en tveksam svartvit skrivare. De ska senare idag plastas in och signeras av varje individ som har slagit läger på Phyllis mellan åldersgrupp första klass till sista klass. På fredag ska vi iväg till ett lokalt snickeri, i skala mindre, och beställa sprillans nya bokhyllor. Färg (vit) till väggen köps in nästa vecka och planscher av typen "Birds in Kenya" eller " World in colors" hamnar också i kundvagnen vid detta tillfälle. Gai! Jag hoppas att det funkar. Biblioteket innehåller lysande titlar som "How to kill a mockingbird", "Twilight" (sa jag lysande?), ett antal Narnia böcker och idag ska vi fiska upp alla Harry Potter böckerna som borde ha emigrerat från den djupa sjön Nairobi. Vi fiskar efter fler fångster...

Vi hoppas på en liten invigning om kanske två veckor.



Sen kan jag avslöja (inte så exklusivt eftersom det hamnade på vår egen blogg förra veckan) att jag har ett annat, för mig, en liten och smal (hmm, okej stor och tjock) konst elev från den lilla byn Torna Hällestad, stort projekt på gång. Men med risk för ett misslyckande så säger jag bara att jag försöker få till ett möte med Kampi Ya Moto och Sun and Shield skolorna. Önska mig lycka till!

Dessutom till helgen så ska vi ha en filmlektion + att vi ska på en mindre pic-nic med alla ungar. Banankaka och saft kommer finnas på dagens meny, kom vetja!

Kram Oliver 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar