fredag 18 mars 2011

Slakt av get och förhandling för möjlighet till bad!

Habari! (hur mår ni?)

Här på Phyllis Memorial är det full fart. Vi volontärer har fullt upp med att lära oss alla namn på de 91 barn som bor här (barnhemsbarn + internatbarn. Vi fixar och donar i köket och försöker att vara Maurice till lags så gott det går. För några kvällar sen satt vi och åt middag i köket tillsammans med personalen och det skrattades och skojades så att förundrade och nyfikna barn kikade in genom köksdörren. Torbjörn bjöd på fantastiskt surdegsbröd och jag och Oliver dansade tokigt runt medan Maurice och Sara trummade på diverse kastruller och plåtar med slevar och skedar. Vi har jättekul! Som ni förstår så har vi kommit personalen mycket närmre vilket känns jättebra!

Barnen blir väldigt glada när jag besöker skolan vilket jag gör mer frekvent nu. Jag har varit med de minsta barnen (nursery school) en halv dag. De har sina klassrum i ett supervarmt plåtskjul men det verkade bara vara jag som svettades som en gris! Jag har även besökt lektioner i klass 4, 5 och 6 i skolan. Det är mycket intressant att sitta och observera lärare, vilket jag sällan får chans till att göra i Sverige. Då är det jag som står längst fram och har ett tjugotal observatörer framför mig. Jag anser att lärarna är duktiga och att klassrumsklimatet är glatt och mindre strikt än jag förväntat mig.

I lördags slaktade vi en get (alltså inte vi, vi var smått chockade åkskådare) för att få kött till middag. Detta gör man nästan varje lördag. Jag har fått frågan om vad det är man äter på barnhemmet och det ska jag självklart svara på!

Mellan kl. 10 och 11 får alla barn som bor på Phyllis och de barn som går i skolan gröt. Den serveras i muggar som de sedan diskar efteråt. Det finns ett schema så att det alltid är några som sköter disken. Mellan kl. 12 oc 13 äter alla barn lunch. De minsta får ris, majs och böner medan de äldre äter bara majs och böner. Vid kl. 19 äter barnhemsbarnen middag och då serveras ugali (en sorts hård gröt) med stekt kål. Detta äter vi varje dag! Man undrar ju om man får i sig allt man behöver? Tveksamt!

Tillbaka till geten! Ca ett tjugotal barn och djurskötaren James utförde slakten. Det krävdes många starka barnarmar för att hålla fast geten och Kim (en 15 årig kille) var den som skar av halsen. Det gick snabbt och var inte lika läskigt som jag hade föreställt mig. Sedan flådde man bort skinnet och tog hand om köttet. Vi fick en liten bit kött till ugalin och kålet på kvällen och det smakade gott! En nyfiken tanke! Varför är det så att det bara är killar som utför slakten (de tycker verkligen att det är spännande)? Är det så att flickorna inte får vara med eller faller det sig naturligt? Genus!!! Spännande!

Varje dag kl 16 när eleverna har Games på schemat (vilket är frivillig lek på skolans område) så kommer vi svenskar klivandes med diverse sportmaterial och spelar och leker med alla som vill. Vi har spelat fotboll, brännboll och basket. Det är väldigt uppskattat. I två dagar har vi spelat basket och då har vi även lyckats få med de stora och lite svårflirtade tjejerna att spela.

Nu till helgen ska vi på utflykt! Jag och Maragia har varit till Kabaraks universitet och pratat med en man som är ansvarig för användandet av deras pool. Vi satt i 3 timmar och förhandlade och fick till slut ett tillstånd som gör att Phyllis barn kan åka och bada där när det passar till ett bra pris. Det kändes jättebra när vi gick där ifrån. Nu kanske fler barn kan lära sig simma och framtida volontärer kan göra det till regelbundna utflykter på vissa helger! Tyvärr fick vi ett samtal dagen efter då samma man sa att priset vi kom överrens om inte gäller. Efter att ha pratat med styrelsen så gällde inte längre det pris vi kommit överrrens om. Vi betalar nu 50 shilling per barn vilket känns billigt i Sverige men omöjligt här. Vi kommer att gå och bada i alla fall eftersom vi redan har pratat med barnen om det. Men för att det ska kunna bli flera regelbundna utflykter krävs mer förhandling!

Tiden går väldigt snabbt, för snabbt! Det är bara ca 2 veckor kvar tills dess att jag lämnar Phyllis vilket känns ofattbart. Jag ska i alla fall lämna stället med stil, vi ska ha en jättefest! Jag, Oliver, Torbjörn och Maragia har redan börjat planera festen. Barnen ska få gå på restaurang (i matsalen) de ska bli serverade vid borden och få god mat. Vi ska baka bröd till alla och även försöka ge oss på att baka muffins. På kvällen blir det disco med snacks. Det kommer att bli en underbar kväll.

Oj vad jag skriver! Vill hälsa till alla mina goa vänner och elever där hemma. Hinner tänka mycket på er när jag hackar kål eller rensar böner.

Stor kram
Therese

P.S. Vi har fått två små valpar på Phyllis!

Oliver och Torbjön på games med barnen

Torbjörns goda surdegsbröd! Höjer frukostarna här till skyarna!

Skulle även lägga upp bilder från slakten och på elarbetet men tyvärr hade vi tekniska problem. Kommer nästa vecka istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar