fredag 18 mars 2011

Gangsta style och slackline

Jambo!

Okej, kära läsare! Nu har det blivit min tur att höra av mig till er. Dags att prova på min förmåga och spänna bågen.

En och en halv vecka har passerat sedan vi (Torbjörn och jag) gick in genom Phyllis vinröda port. Då med rena fötter, det är dom inte längre, men det spelar föga roll. Eller gick gjorde vi ju inte, utan rullade in med Timothys vita Toyota. Gangsta Style, och just Gangsta style är många av kidsens stora dröm. Den drömmen influeras starkt av deras musiksmak, som inkluderar Hip-Hop, Reggae, RnB och Ragga(?). I söndags fick vi det stora privilegiet att titta på välgjorda musikvideos av hög kvalitet. En av textremsorna som är av det enklare slaget gick något i stil med: "I have a gangsta girls with her gangsta moves, and my gangsta smile with my gangsta moves". Vi kunde inte sluta dansa, och förvisso är det ju kul att dansa, ni som känner mig vet ju att jag gillar det. Men drömmar om gangsta style kan slå fel, kanske ännu mer i Kenya. Så min Ipod, Parus, har fått ta det stora klivet från volontärstugan till matsalen och vidare. Så om fyra månader kommer musikvideorna bestå av allt mellan old school Bob Dylan till Soul/Funk/Reggae i Fat Freddy's Drop till det mer moderna Sascha Funke.

En annat aspekt som länkar ihop det här med musikvideor är att några av kidsen trodde att allt som visades på film var sant. Vilket bland annat bevisade att Jesus levt på riktigt (Passion of the Chirst). För det finns ju inspelat på film. Just dom här samtalen är väldigt givande både för mig och ungarna. Det ska påminnas om att det är kidsen som frågar, och inte vi som berättar. Just nyfikenhet tror jag är grymt viktigt, och Uncle Oliver är mer än glad att kunna ge dem de svar han kan. Så den senaste tiden har vi behandlat allt från att eskimåer inte har en massa hår på kroppen för att hålla värmen eller att det är en fördel att tycka om personligheten på den personen man gifter sig med till att använda kondom när det väl är dags att hålla på med sån business.

Så nu planerar vi in en kamera- och filmkunskapslektion, där vi lär dom allt vi kan om detta ämne. Viktigt är att vi visar dom hur man trickfilmar och gör grundläggande specialeffekter. Om det funkar så sätter vi igång och gör vår egna remake. Resultat kommer isåfall i höst.

Sen kan vi meddela att vi släpade med oss världens succéleksak från London som vi använde oss av i helgen. En slackline, det är ett rep som spänns mellan två träd som man sedan ska balansera på. För att se hur det fungerar i praktitken, kolla in detta youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=ZPpDN0coscA. Många av kidsen var riktigt grymma och vi fick nästan alla att delta, till och med några av de äldre damerna. Dock krävs det en extrem vilja för att övertala dem, men det har vi.

Slackline var också anledningen till att vi fick besöka ett Kenyanskt sjukhus för första gången. Befarad bruten arm på Torbjörn resulterade i en muskelbristning. Spännande eller hur?

Kram tillsvidare
Oliver

PS. Om jag har tur kan vi registrera en viktförlust på 2 kg.

1 kommentar: