fredag 4 september 2009

3 Nya volontärer på plats - läs deras introduktioner!

Presentation av Åsa:

Kan en 55-årig sjuksköterska åka ut som volontär? Jag skall göra det.
Jag? Mitt namn är Åsa Forslund. Arbetar med anestesisjukvård i Malmö sedan många år. Att jag är en erfaren sjuksköterska är nog så bra, men det är i egenskap av hobbysömmerska som jag reser till Kampi ya moto och alla de som bor där. Kan inte bärga mig förr än jag får ta "min" trampsymaskin i besittning. Vad roligt det skal bli att kanske kunna inspirera barnen och ungdomarna till att sy! Sen finns det säkert hur mycket som helst att hjälpa till med utöver detta. Har förstått att det spelas en hel del kort. Jag kanske till och med får vara med och lära mig, är urdålig på kortspel.

Att resa ut som volontär till främmande land har väl någon gång farit genom mitt medvetande. Men därifrån till att via fixa tjänstledighet och hundvakt till min älskade boxer Don för att på söndag ge sig av känns nästan overkligt.
Men det är bara att packa väskan och ge sig av. Med i bagaget har jag ca 20 kg skor som mina vänner har skänkt samt en hel del leksaker och annat som kan bli till glädje;sytråd, dragkedjor och tyg.

Nu ser jag fram emot att få träffa alla de som bor på Kampi ya Moto och få dra mitt strå till stacken!

Hälsningar Åsa

Presentation av Robert:

Hej!
Mitt namn är Robert Kipowski, jag är 59 år så det är hög tid att förverkliga drömmen om att få komma till annat än "Turist-Afrika". 1:a Advent träffade jag Sabine på en liten adventsmässa där vi båda ställde ut. Jag blev förtjust i de vackra träskålarna och eftersom jag är nyfiken frågade jag så klart om deras ursprung. Kenya svarade Sabine och så berättade hon om Phyllis Memorial. Jag blev eld och lågor och sa att dit vill jag åka och svaret blev kort och koncist; Gör det då! Historien om hur barnhemmet startade är som en god saga där verkligheten är bättre än dikten och jag tycket det är fullständigt enastående att två privatpersoner som Jacinta Njoroge och Sabine Gartner på så kort tid har åstadkommit så mycket. Och nu är det dags, efter en hel del pysslande och planerande med livet bär det om exakt en vecka av till Kenya. Det ska bli spännande och intressant och jag hoppas också jag kan bidra med något.
Jag är civilekonom som pysslat med entreprenörskap och företagande dem mesta delen av livet. Har också utbildat mig i psykologi och är gymnasielärare bl a i företagande och entreprenörskap/småföretagande något som jag tror är en av nycklarna till Afrikas utveckling. Vet inte riktigt vad jag ska arbeta/hjälpa till med men hoppas kanske få pyssla lite med det och/eller ett annat område jag kommit i kontakt med, nämligen ett program som arbetar med attityder/könsmönster kring HIV/AIDS.. Det är en förmån att få åka och om inte annat så är det väl inte så vanligt med 59-åriga volontärgubbar som tycker om att laga mat och pyssla i köket.
Räknar med att kunna rapportera i ord och bild under vistelsen.
--
Med vänlig hälsning/Best regards
Robert

Och slutligen presentation av Sandra som också kommer att vara på plats under 3 månaders tid:

Sandra är en 21 årig tjej från Oxie som kommer att skriva en hel del inlägg under sin tid på barnhemmet. Hennes presentation kommer att komma upp snarast!

MVH
Cecilia Schubert

1 kommentar:

  1. Detta är till Sandra från Oxie. Personal på Oxie medborgarkontor kommer att följa din vistelse med spänning, läste om dig i Oxiebladet.Det hade varit mycket roligt om du ville hålla ett föredrag om din vistelse här hos oss på medborgarkontoret för alla oxiebor under våren.Hoppas att du får en spännande o givande tid på barnhemmet. Vi önska dig all lycka. Jane Sjöstrand Oxie medborgarkontor.
    oxiemedborgarkontor@malmo.se

    SvaraRadera