söndag 1 november 2015

Möt Jenny och Clara!


Våra nya volontärer Jenny och Clara är på väg till Kenya! Nedan berättar de lite om sig själva:

Jenny:
Här kommer en liten presentation av mig själv. Jag är 26 år gammal och kommer från Partille en kranskommun till Göteborg. Jag studerar på Göteborgs universitet till fritidslärare och bildlärare tillsammans med Clara som jag ska dela denna upplevelse med.  Vi ska kombinera volontärarbete med skolarbete då vi ska skriva vårt examensarbete på plats. Jag gillar att utföra kreativa sysslor som att måla och fotografera. Jag har studerat fotografi på en folkhögskola och ser fram emot att få fånga vardagen på Phyllis på film. När jag rör mig gillar jag bäst att spela någon form av bollsport eller träna något pass på friskis.

Jag känner mig spänd av förväntan inför att komma till Phyllis.
Visst har jag tankar om hur vardagen kommer att vara och hur de mänskliga mötena kommer att kännas men samtidigt anar jag att resan inte kommer att bli alls så som jag föreställer mig den. Därför förbereder jag mig på att låta mig förvånas. Jag hoppas att jag ska kunna stanna upp och uppleva den platts och de människor jag möter och att jag både kan ta med mig och ge andra många långa minnen.


Clara:

Äntligen ska jag få åka till Phyllis Memorial!
Jag heter Clara Jageby och kommer åka till Kampi ya Moto tillsammans med min vän Jenny för att kombinera volontärarbete med fältstudier till vårt examensarbete. Jag läser till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och bild på Göteborgs universitet sedan 2,5 år tillbaka. Har länge velat arbeta som volontär och trodde att chansen skulle försvinna när jag började plugga. Men då vi fick idén att kombinera de två sakerna var det inte mycket att tveka över! Jag har nu väntat i två år på att få åka.

Jag är nyss fyllda 28 år och bor i Göteborg sedan drygt tre år tillbaka men kommer från början från den lilla byn Örby i Marks kommun. När jag inte pluggar umgås jag gärna med vänner. Jag har ett stort intresse för populärkultur i allmänhet och musik i synnerhet och går gärna på konserter så ofta tid och plånbok tillåter. Dessutom tycker jag om att spela fotboll vilket jag för närvarande gör i ett korplag, och när tid finns går jag även gärna till gymmet en sväng.

Jag har tänkt mycket på resan men tror inte att jag kan förbereda mig så mycket på hur det blir och hur jag kommer reagera på olika händelser. Det enda jag vet är att jag hoppas kunna vara ett stöd för såväl barn som personal under den tid jag är där, och att vi kommer kunna locka fram många härliga skratt hos varandra.Vad det kommer innehålla vet vi först efteråt. Nu ser jag bara fram emot att få komma fram och träffa alla!

Inför resan har jag och Jenny haft ett event där vi informerade om Phyllis Memorial och samtidigt sålde egengjord konst och tygkassar med tryck vi själva designat för att samla in pengar för att kunna köpa saker till barnhemmet. Det blev väldigt lyckat och många fler än vi kunde ana dök upp. Även när vi kommer hem kommer vi informera om resan och Phyllis Memorial. Bland annat i en skola som jag haft praktik på under min utbildning och till de stiftelser och fackförbund som givit oss stipendier till denna resa. Bilder från resan kommer även att visas upp i den fotoklubb som Jenny är med i.

Clara och Jenny


1 kommentar:

  1. Lycka till tjejer !! <3 Det här kommer att bli så bra så. Kramiz till er och alla på Phyllis.

    SvaraRadera