tisdag 17 november 2015

Ödmjuk självsäkerhet och fritt flygande drömmar

Känns som så länge. Men jag har faktiskt varit här i två veckor nu! Jag tittade tillbaka på bilder från de första dagarna och nu ser jag personligheter istället för bara ansikten. Två veckor är ingenting egentligen, men här är den tiden fylld med så mycket intryck och fantastiska erfarenheter att det samtidigt känns som jättelänge. 


En sak jag verkligen ville göra med barnen när vi åkte hit var att få bada i utomhusbassängen som finns nära här. Vi försökte komma iväg två gånger men blev stoppades av dåligt väder. Men i fredags var det äntligen strålande sol och perfekt badväder. Så vi packade in de minsta barnen i skolbussen och gav oss av. Vilken härlig dag det var! Ingen av barnen kan tyvärr simma men det stoppar de verkligen inte från att kasta sig i och leka som om de vore fiskar. Dock med simringar och armpuffar, men helt orädda!



Det är så mycket som imponerar mig med dessa fantastiska barn. Samtidigt som de är väldigt olika på alla möjliga sätt så har de alla en sån oerhörd vilja och styrka. Det är som om de inte ser hinder för någonting och drömmarna får alltid flyga fritt. 

Jag tror inte jag har upplevt den ödmjuka självsäkerheten någon annanstans.
På grund av detta tänker jag att det ibland kan vara lätt att glömma att de allra flesta faktiskt fortfarande är barn. De är barn som behöver uppmärksamhet, närhet, ensamtid, lek, allvar, skratt, lugn och kärlek. 



Det jag upplevt hittills är att barn inte riktigt ses på det sättet här i Kenya och det är något jag får påminnelser om varje dag. Även om även personalen kan skoja och busa med dem när tid finns mellan arbetsuppgifterna så är inte leken prioriterad alls.

Det är svårt att veta exakt vad jag kan göra som inte bara handlar om olika aktiviteter. Jag vill ju finnas till för alla vilket är svårt, men att försöka få dem att känna sig sedda och uppskattade är något jag är noga med att försöka varje dag. 

/Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar