torsdag 5 maj 2011

Basket med tjejerna

Då var påsklovet på Phyllis slut för den här gången. Men det är underbart att höra att de verkar haft ett oförglömligt lov, med en massa roliga utflykter och matupplevelser. Igår började alla på Phyllis skolan och idag lämnade de sista high school barnen oss. Nya barn har anlänt (internateleverna som går på Phyllis Memorial Academy), och jag kämpar på med namnen fortfarande.

Jag känner mig otroligt glad som hade turen att komma hit just på lovet. Dels för att jag fått träffa alla high school elever som går på internat i en annan by och dels för att barnen haft så mycket fritid som vi fått möjligheten att fylla med en massa kul! Som en sista aktivitet innan skolan och vardagen började igen tog jag, Torbjörn och Oliver med oss några av de äldre tjejerna till Kabarak och spelade basket. Killarna hade dagen innan varit på en liten tur i Kampi Ya Moto och tittat på fotboll.

Efter att ha varit i Kenya i tre veckor, har jag nu förstått vad alla menade med att det här med att ha bråttom eller passa tider inte riktigt fungerar som det gör hemma. Till sist hade i alla fall alla tjejerna fått lunch i magen, klätt upp sig lite, samlat ihop sig och vi var redo att promenera iväg. Flickorna tyckte det var i längsta laget att gå, och hade hellre åkt matatu. Men vi envisades med att det var skönt att gå. Det var en trevlig promenad, med mycket tjejsnack och sång längs med vägen. Vi hördes nog ganska lång väg där vi kom gående. Jag vet inte vad som uppskattades mest, läsken, kakorna eller basketmatcherna? Hur som helst blev det en riktigt bra utflykt, och tjejerna verkade nöjda. Trots den "långa" promenaden.

Kram Julia
 
En nöjd Maria vilar ut efter lite basketspelande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar