torsdag 10 mars 2011

Brevskrivning och "sportday"

Hej igen!

Nu infinner sig nästan bara positiva och glada känslor. Det är lite läskigt med råttor i huset och krångligt med att hålla sig ren men utöver det är allt fantastiskt. Jag jobbar fortfarande hårt men har numera hjälp av två svenska killar: Torbjörn och Oliver. De är väldigt lättsamma och glada. De har kommit ner hit med mycket energi och humor vilket har varit ett fantastiskt tillskott till livet här på Phyllis!

Jag är så stolt över att jag har åkt hit, eftersom jag inte gjort något liknande tidigare. Jag har roligt och lär mig mycket nytt. Det är fantastiskt att prata engelska hela tiden (kommer att bli mycket bättre) och vi tre svenskar försöker även lära oss ord på swahili.

Helgen innan killarna kom så fick jag verkligen chansen att komma barnen närmre, under skoldagar är det mycket svårare då de år i skolan länge och har läxor att göra efter middagen. Nu fanns det tid att prata och leka.

Barnen går i "kyrkan" både på lördagar och söndagar. Jag frågade var kyrkan låg och det visade sig att de skapade sin egen kyrka i matsalen. Det finns ingen präst heller, utan en av tjejerna håller i det hela. Barnen går fram inför alla och sjunger och läser religösa texter. Några berättar även om upplevelser som de har varit med om. Detta var fantastiskt att bevittna. Jag förstod inte många ord men en sak är säker, dessa barn är fantastiska på att sjunga och dansa. De är modiga!

På söndagen tog jag fram de brev som mina elever i sverige har skrivit, barnen blev som tokiga och läste med härlig inlevelse. Som ni ser på bilden nedan så var det både stora som små som lockades till att läsa breven. Nästan alla barn har skrivit tillbaka. De är väldigt intresserade av att få en brevvän i Sverige. Nu ni, mina härliga elever i Orby kommer ni att få brevvänner!! Jag hoppas att ni har det bra, trots att eran tokiga lärare är ute på äventyr.

I tisdags var det "sportday" i Kampi ya Moto. De största barnen på Phyllis mötte barn ifrån andra skolor i volleyboll och fotboll. Vi sportglada svenskar följde glatt med. Både killar och tjejer kämpade väl och lyckades vinna över alla andra lag i fotboll. De var jätteduktiga.

Vi har många roliga planer som vi skulle vilja genomföra med barnen. Vi ska arrangera sa att de större barnen får komma iväg och simma. Universitetet i Kabarak har en pool dit vi kan gå. Vi kommer även att försöka baka bröd i den nya ugnen, blir spännande! Nu ska vi ut på stan och leta jäst!

Kwaheri (good bye)
Therese


1 kommentar: