onsdag 28 oktober 2015

Middag, disco, bad & insikten om att man är förändrad

Ännu en händelserik vecka ligger bakom oss och min vistelse här börjar lida mot sitt slut. 
Förra söndagen kom min mamma på besök från Sverige. Vi bestämde oss för att laga mat till alla barnen eftersom det är något vi båda älskar. Vi beställde hem 10 kg get och lagade en köttgryta med ris. Det var väldigt uppskattat med lite nya smakupplevelser av både barn och personal (som till en början var väldigt skeptiska). 

Att höra vilka första intryck min mamma får av Kenya och Phyllis är väldigt intressant. Det får mig att minnas vilka saker jag lade märke till i början av min tid här och det får mig att inse att mitt sätt att se på saker har förändrats. Kommentarer som "jag tror inte att det här köket skulle bli godkänt om miljö och hälsa kom på kontroll" och "vart är säkerhetsbältet?", saker som jag också tänkte på i början men som jag idag verkligen inte lägger märke till. 

Jag inser också att på samma sätt som det var en stor omställning att komma hit till Kenya kommer det vara en stor omställning att komma tillbaka till Sverige. För i Sverige är det inte socialt accepterat att prata med främlingen på bussen eller att äta mat som du plockat upp från marken. 

I tisdags var barnen lediga från skolan för att fira "heros day". Då passade vi på att åka på bad-utflykt till Olo-ika. I söndags arrangerade vi ett disco. Vi blåste upp lite ballonger, poppade popcorn och en tom vattendunk inlindad i julgransglitter med en ficklampa med blinkfunktion blev en discokula. De äldre killarna fick vara DJ:s. Mer än så behövs inte för en väldigt lyckad kväll!















Elin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar