onsdag 21 oktober 2015

Det här med att ta sig an projekt i Kenya

Halva tiden av min vistelse här på Phyllis har redan passerat, det känns så märkligt att jag ska säga farväl till alla fantastiska människor här och återvända till ett kallt Sverige om drygt en månad. 

Något som fascinerar mig är hur mycket som hänt här på barnhemsområdet på bara en månad, det är ständig rörelse och nya projekt på gång. Till exempel så har en hög stenmur byggts ut mot vägen, vatten har dragits från brunnen till en stor vattentank som sedan placerats högt upp på en ställning för att förse odlingarna med vatten. För tillfället byggs en slags damm där man ska kunna föda upp fiskar för att äta, om jag förstått det hela rätt. 

Det slår mig hur olika man tar sig an ett projekt här jämfört med hemma. Vi svenskar gör oftast upp en plan som ska vara effektiv och sparsam med tid och personal, ett start- och slutdatum och en beprövad metod som arbetsmodell, allting noggrant uträknat. Här, å andra sidan, sätter man igång utan vidare betänketid, ofta med många inblandade, det är mannakraft som gäller och när man stöter på ett och annat hinder längs vägen kommer man på en fiffig lösning. Det tar tid, helt galet mycket tid om man jämför med vad samma sak skulle ta i Sverige men här kommer det fina, tiden här är något man kan slösa med, det är aldrig bråttom, det är aldrig för sent och man kan alltid ta det imorgon. Jag tänker på hur stress är en ständig beståndsdel i vardagen för de flesta hemma, vilket typ av liv man än lever, på denna plats tycks man knappt veta vad det är. 

Under söndagen åkte vi på badutflykt med alla som går i årskurs 8, de jobbar så hårt inför sina exams som äger rum snart och behövde verkligen komma ut och ha lite roligt och få glömma allt plugg och läxor för en stund. Vi simtränade, dansade och busade i vattnet tills alla var trötta och kalla. Som en extra bonus var barnen lediga från skolan under tisdagen då Kenya firar Masjuhaa eller Heroes day och vi kunde ta ännu ett gäng iväg till poolen och simma. Denna gång blev det tjejerna från årskurs 6 och 7 som följde med. Därför bjuder jag denna gång på massor av fina poolbilder! 
 
 
 





 
 






/Ellinore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar