torsdag 22 november 2012

Volontär på väg till Phyllis


Det är 13 701 kilometer mellan byn Kampi ya moto i Kenya och min hemstad Nykarleby.  Jag, Irene Lillmåns är tjugo år och har växt upp i en liten svenskspråkig småstad i Finland där alla känner varandra. Att vara omgiven av människor jag känner har för mig varit en väldigt stor trygghet. Jag har aldrig behövt känna mig ensam eller rädd - småstad som bäst. Men nu är jag redo att vidga mina vyer, se världen och pröva mina egna vingar.

Det senaste halvåret har jag bott i Stockholm och jobbat inom hemtjänsten. Det har varit väldigt lärorikt och gett mig många nyttiga erfarenheter.  Under de senaste fem åren har jag i olika repriser jobbat i äldreomsorgen. Nu ser jag fram emot att jobba med barn och unga.

13701 kilometer och en för mig helt ny och obekant kontinent känns stort. Hur mycket jag än förbereder mig, läser på eller hör berättelser av andra volontärer är det omöjligt för mig att veta hur det kommer att bli.

Men det är också detta som är spänningen och utmaningen. Det vill säga att se hur jag kommer att reagera och agera i en helt ny värld, med helt nya människor och en helt annan kultur.

På tisdag startar äventyret ner till Kampi ya Moto. Nu återstår bara 13 701 kilometer pirr i magen innan jag når målet på torsdag och börjar mina tre månaderna på barnhemmet. 

/Irene 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar