lördag 28 juli 2012

Underbara lilla Johnny


Häromkvällen satt jag (Marijana) med barnen i dormen och blev ombedd att berätta en berättelse innan läggdags.

  • Auntie, It’s me story” bad Johnny.*
Eftersom jag inte har mycket till fantasi började jag berätta berättelsen om Happy Feet. Ni som har sett filmen förstår med en gång att det kanske inte var den bästa idéen att välja en berättelse om en dansande pingvin att berätta för en 5-åring som aldrig sett varken en pingvin, ett hav eller is! Med Faiths översättarhjälp gjorde vi dock ändå ett tappert försök och Johnny gjorde verkligen sitt bästa för att förstå berättelsen om den dansande pingvingen som inte kunde sjunga. Men det var inte lätt för lille Johnny… En pingvin, vad är det? En svart-vit fågel som går roligt… som har vingar men som inte kan flyga… som däremot kan simma och som äter fisk... och lever i en isvärld! Efter varje mening som jag avslutade följde oändligt många frågor om den här konstiga fågeln som inte är en riktig fågel! Och vad är en isvärld? Nej, det var inte lätt att föreställa sig en pingvin som dansar på is. Jag fortsatte berätta om hur den här pingvinen inte blev accepterad av de andra pingvinerna eftersom han var annorlunda men Johnny hade inte kommit så långt. Han försökte nämligen fortfarande få ihop hela konceptet och hade fastnat vid den viktiga matfrågan. Förvirrat frågade han:

  • So.. the pinguin eats fish?” (=”Den äter alltså fisk?”)
  • ”Yes” (=”Ja”)
  • But.. where does it get the fish from?” (=”Men vart får den fisken ifrån?” )
  • From the water.” (=”Från vattnet.”)
  • From the bole hole!?!” (= Från brunnhålet!?!)
Det kan inte bli mer logiskt! Jösses vad jag kommer sakna den här lille krabaten!

Johnny


*De minsta tre, Johnny, Obama och Ruth (eller de tre musketörerna som jag kallar dem eftersom de gör allt tillsammans) kan inte engelska än och säger alltid ”it’s me” följt av vad de vill göra när de ber om något. Nedan följer några exempel ur musketörernas ordlista:


It’s me torch = Kan jag få låna din ficklampa?
It’s me kite = Ska vi flyga drake?
It’s me ”picha” = Ta kort på mig med kameran! (Ruts favorit. Alternativt ”It’s me video! följt av sång)
It’s me Pippi = Kan jag få göra flätor på dig? (Obamas hobby är att göra en Pippi look-alike av mig)
It’s me sweets = Kan jag få godis? (Alternativt It’s me guest house?) villket till synes är en förfrågan om att få följa med till gästhuset, men egentligen en förklädd ”It’s me sweets” eftersom de lärt sig att det alltid finns något sött till dem i gästhuset!

/Marijana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar