måndag 28 november 2011

Andrés intryck från första veckan

Hej,

Då har min första vecka gått på Phyllis. Jag kom något försenad fram till barnhemmet förra söndagen. Jag hade min mentala bild av hur det skulle se ut från att ha pratat med tidigare volontärer men min bild var kanske inte helt riktig. Tycker området är större än jag föreställt mig med sina sex hus plus skolan som ligger längre upp på området i relation till vägen. När jag kom blev vi fem volontärer på plats men det har snabbt reducerats till en under veckan. Så nu är det bara jag kvar tills nästa volontär gör mig sällskap nästa helg. Även antalet barn har reducerats under veckan. Då skolan slutade i tisdags har alla boarders åkt hem till sina familjer. Det är fortfarande i mina ögon många barn kvar, många namn att lära sig. Det är en av mina svaga sidor att lära sig namn men jag gissar på Joshua eller John så är det kanske stor chans att man har rätt. När jag gick runt på området första dagen presenterade alla sig som jag pratade med men de namnen försvann snabbt, tyvärr.

Det har hänt en hel del under veckan i mina ögon. Skolan slutade i tisdags som sagt vilket har gjort att barnen har mycket mer fritid i väntan på resultaten på proven. Bara hoppas att det gått bra för alla. Det har gjort att det blivit en del fotbollspelande vilket har fått mig att inse att jag gör mig mycket bättre på läktaren. Barnen är väldigt duktiga och vilken energi de har. Annat än vad en normalt stillasittande André innehar. Jag har dock gjort mitt bästa och det är riktigt kul. Får se hur bra man blivit när man åker hem i mars.

Att det är lov i skolan gör även att personalen har en chans att åka hem på lite semester. Kökskocken Maurice är en av dem som åkt hem. Innan han åkte fick jag dock chans att röra till "lite" ugali, det är inte det lättaste. Det vittnar blåsan på min tumme om. För de som eventuellt inte vet består ugali av majsmjöl och vatten. Jag har hunnit med att hjälpa till med ugalin ytterligare tre gånger och det går bättre för var gång även om röken i köket är irreterande för ögonen. Maten var jag nog inte riktigt förberedd på. Jag visste att de åt samma rätter varje dag men trodde kanske inte det skulle smaka som det gjorde. Tror mitt matäventyr sammanfattas bäst av ett av barnens fråga: "Uncle, don't you like food?". Jag är så imponerad av personalens kunskap om barnen. Jag har hjälpt till vid serveringen ett antal gånger och de har järnkoll på hur mycket barnen vill ha.

I helgen märkte jag att det lagades lite annorlunda mat än det som normalt serverades men reflekterade inte så mycket över det tills jag pratade med en av barnen idag. Det är tydligen så att en del av pojkarna har samlats uppe vid skolan för att bli omskurna. Det är tydligen väldigt vanligt i Kenya att det görs i äldre åldrar. Omn jag förstod det rätt är det de som går class 8 som ska göra det. Medans de återhänmtar sig från ingreppet får de annorlunda mat med mycket energi och andra smaker som de normalt inte utsätts för. Idag var det till exempel potatismos med majs och bönor i på menyn.

I fredags hade vi ett disco som Nessica och Elin inhandlat till. Allt gick jättebra med saft-, popcorn-, godisutdelningen tills vi musiken skulle börja. Då blir det kolsvart, strömmen gick. Den kom dock tillbaka senare så det blev lite dans av det hela. De riktigt duktiga och ser ut att ha jätteroligt.

Vad gäller strömmen tror jag verkligen det måste ha underlättat livet på Phyllis. Bara en sådan sak som att jag sitter i gästhuset och skriver detta blogginlägg. De har numera internet på barnhemmet och imorgon, måndag, ska jag börja med datorlektioner för Highschooleleverna och Class 8 eleverna. Så efter jag skrivit detta inlägg ska jag förberedda "lektionerna" inför morgondagen. Känns svårt då jag inte har en aning om var deras nivå ligger. Sammy, barnhemmets manager, har förklarat det som att någras är noll och andras ligger lite högre. Pratade med Joseph, en av highschooleleverna, om datoranvändade. Han var sådär lagom intresserad av att använda datorerna, vilket är lite svårt för mig att förstå som är uppvuxen kring datorer. De som redan använder datorerna verkar det mesta handla om facebook men jag hoppas det kan utveckla sig till lite breddare användade till program som Word, Excel och Powerpoint.

Kram
André

1 kommentar:

  1. När man börjar med användare som har noll datorvana får man börja med mus, tangentbord, fönster och deras egenskaper. Barn lär sig det där snabbt hursomhelst medan vuxna ofta blockerar sig.

    Internet börjar visst med Facebook nuförtiden. Hm, jaja. Hoppas att de även upptäcker Wikipedia, så kanske ni kan ha en nyttig diskussion om källkritik.

    Ordbehandling och kalkylark är ju bra att kunna, men säkert är det lite mer lockande att pröva på lite ritprogram? Kanske programmering för den som är hågad?

    Det verkar vara helt Windowsbaserat hos er, men jag kan ju puffa för t.ex. Edubuntu med massor av gratis pedagogisk programvara. Eller för äldre/enklare datorer torde Xubuntu funka finfint.

    SvaraRadera