tisdag 1 januari 2013

Julafton och mycket mera.


God dag trogna läsare.


Ola-Ilkas slänggunger.
Jag har åkt dem för några dagar sedan.

Ett par veckor har gått sen sist och det har hänt en hel del.
Först och främst så har vi varit till Olo-Ika med de äldsta barnen. Vi var osäkra på om de skulle uppskatta det med det visade sig snabbt att de trivdes som fisken i vattnet. Det var slänggungorna som var mest uppskattat.







Härliga Ruth, alltid med
ett leende




Lilla Ruth har kommit ”hem” igen efter att ha varit hos sin släkt. Hon kom springandes och ropade ”Uncle Tobias” och kastade sig i famnen på mig. Det är en helt underbar känsla. Dessa barn är helt underbara.

Obama målar en ovanligt ofärggrann tomte.








Caren pyntar.

















Vi har målat jultomtar som vi prytt väggarna i matsalen med. Lite julkänsla blev det trots att det inte är minus grader och snö ute.


Den 22a december hade vi filmkväll. Vi skulle se vilddjuren, en tecknad film, så vi visste egentligen inte om barnen skulle vara intresserade av att se den så vi safeade lite med att poppa popcorn till filmen. Eller snarare så var det Auntie Sarah som var hjälten denna gång. Hon ställde gladeligen upp på lite popcornspop. Så efter middagen fick alla barnen varsin mugg med popcorn och de flesta satt och tittade på filmen och verkade uppskatta den.

Popcornsmuggar.
Kvällens hjälte Auntie Sarah.



Familjebild

I söndags så var Catherine, Catherine och Sarahs mormor här och önskade tjejerna God jul. Jag blev bjuden på fika så vi hade en trevlig eftermiddag. Det var kul att träffa henne och barnen verkade jättenöjda. Jag blev även hembjuden till mormor så jag ska dit i januari.









Se så vackert.
Nu är vi framme vid 24e december, det som vi kallar för julafton. Vi volontärer gick upp kl 0530 för att äta frukost och sedan klä granen innan barnen vaknade till liv.

När väl barnen vaknat och gnuggat gruset ur ögonen så blev de saliga när de såg granen och att vi volontärer hade tomteluvor på oss och sa Merry Christmas.

Ruth kör lite tipp tapp.

Jag och Jacinta i solskenet. 


Trots att de firar jul den 25e så ville vi ha lite lyx, så vi böt bort ujin och ersatte den med glögg och pepparkakor. Detta verkade barnen uppskatta. Sen plockade vi ihop det sista med våra julklappspåsar till barnen. Det har varit ett projekt på ca åtta veckor att få ihop dessa påsar. Gun-Britt och Tove ska ha en stor eloge för sina insatser. De fixade mycket med dessa påsar innan de åkte hem till kalla Sverige. Jag vill även tacka Cederroth som skänkt massor med tandborstar. Alla barnen fick två tandborstar var i sina påsar.

Det här kunde en påse innehåll.
Många julklappspåsar blev det. 

Efter middagen så var den dans och hög musik i matsalen, Jag vet inte hur länge barnen röjde men eftersom vi klätt granen tidigt så fick vi kasta in handduken långt före barnen.


Så var äntligen dagen kommen. Den 25e december.
Uncle Maurice & Uncle Tobias
Det var full fart med styckning av maten samt att en ohygglig mängd potatis skulle skalas redan på morgonkvisten. När maten var förberedd så fortsatte dagen i ett ganska lugnt och behagligt tempo fram tills det att det var lunchdags. Det var en härlig känsla för personalen var alldeles spralliga när lunchen skulle serveras.

Till lunch fick vi pilau, potatismos med majs, getstuvning med grönsaker, kål, chapati och läsk. Det lös i barnens ögon och de fick riktigt stora portioner.




Barnen mumsar i sig av den otroligt goda maten.

Efter lunchen började barnens väntan på Father Christmas. Och kl 15 kom han äntligen. Barnen sjöng julsånger när jag var på ingång. Dvs jag var Father Christmas, eller Tomten om ni så vill. Det var så kul att se deras miner. Tomten hade med sig en säck med klappar som han delade ut till barnen, men det räckte bara till hälften. Sen tackade tomten för sig och önskade alla en god jul och meddelade att han kommer tillbaka nästa år. De barnen som ännu inte fått titta långt efter tomten som passerade ut från matsalen. Men han kom snabbt tillbaka. Han hittade en säck till utanför dörren. Jag tror att en del av barnen drog en lättandes suck när de fick se att han återvänt. Det var riktigt roligt att vara tomte åt dessa barn. Det är någonting som man sent kommer att glömma.

Father Christmas och James.

Father Christmas och Obama. 


Efter klappöppning blev det häng med barnen.
Alla hade ett stort leende på sina läppar.
Glada tjejer efter julklappsöppning.

Sen av tradition så går man en promenad. Det var ganska skönt med frisk luft efter att ha fått av sig tomtemasken och tagit ur kudden från skjortan. Jag lovar er att det rann längst mina kinder. Men det var det värt.
Till middag serverades det samma sak som till lunch, förutom läsken. Och jag lovar er, det var lika gott och lika mycket på tallrikarna denna gång också.
Kvällen spenderades i matsalen med musik och dans.
Detta är som sagt en jul som jag aldrig kommer att glömma. Jag är så otroligt glad och tacksam över att jag fått chansen att spendera en jul på Phyllis. Tack alla som var med och förgyllde den.

Ja det var allt för denna gång. Jag har som vanligt säkerligen glömt en hel del detaljer med sånt är livet.
Ha det så bra hemma i kylan så hörs vi snart igen.


Kram på er.
Uncle Tobias




2 kommentarer:

  1. Det ser inte ut att gå någon större nöd på dig inte! Alltid lika kul och läsa trots att man redan vet det mesta! Nu är det inte många dagar kvar tills vi ses :) saknar dig!

    SvaraRadera
  2. Du ser ut att må bra, tror du t.o.m har gått upp i vikt : ) Skäggig är du oxå : )
    Vilken fantastisk tomte du är Tobbe! Den bästa : )
    Åh precis om två minuter lyfter planet med Emeli till dig!
    Kram från oss i Grimsta

    SvaraRadera