söndag 16 oktober 2011

Skolaresa till Nairobi

Den här vecka har varit innehållsrik för oss på Phyllis. Torsdag 13 september bar det av till Nairobi på skolresa med elever från klass 8 samt en del internatelever, även några dagelever deltog. Alla elever från klass 8 fick vara med, för övrigt gällde det att föräldrarna kunde betala 1500 Kenyanska shilling, runt 120-125 SEK. Även en del föräldrar var med på resan samt alla lärarna (8 st) och rektorn.

Resan startade redan 04.30 från Phyllis mot Nairobi. De barn som var kvar ”hemma” vinkade av oss till tonerna av discomusik och en del tog sig även en svängom i den tidiga timmen. Vi åkte längs Rift Valley, det är underbart vackert med den djupa dalen långt ner och höga berg i fjärran. Vi åkte förbi en stor krater Longonot, där var stort vulkanutbrott för ca 500 år sedan.

Resan tog ca 4 timmar och till slut kom vi fram till flygplatsen i Nairobi. Barnen gör stora ögon när de får se de stora planen, bl.a. ”Kenya airways”. Många barns högsta önskan är att bli piloter, men de flesta har aldrig sett ett flygplan tidigare, än mindre suttit i ett. Medan vi väntar gör en glassförsäljare gyllene affärer. Barnen har 100 KES var att handla för, en glass kostade 30 KES och en del av barnen åt fler än en glass. (Barnens matsäck serverades inte förrän vid 14-tiden). Vi fick gå in i incheckningshallen, även gå upp på taket av hallen där man kunde se planen komma och gå. En anställd på flygplatsen berättade mycket om arbetet, planen mm. Barnen hade många frågor och intresset var stort. Efter flygplatsen gick färden vidare genom Nairobis gator i snigelfart. Trafiken var enormt tät och där det var ämnat för 3 filer gjorde chaufförerna om det till 4. Tack och lov hade vi en jätteduktig chaufför som lotsade oss fram på ett beundransvärt sätt (skulle inte velat ha handen mellan bilarna).

Då vi kom fram till Nairobis nationalmuseum var det dags för chaite och matsäck. Museet var enormt intressant, en stor hall med uppstoppade Kenyanska djur och fåglar. Det fanns även berättelser hur Kenyas historia vuxit fram. Här skulle vi kunnat gå en hel dag, men barnen hade väldigt bråttom igenom museet.

Alldeles i närheten av museet finns ”Snakepark” som vi även besökte. Det är facinerande att se dessa ofta farliga djur i sina terrarier. Vi såg klippyton, svart mamba, olika kobrer, Afrikas olika huggormar m.fl. Där fanns även krokodiler och sköldpaddor. Många av barnen var helt betagna av ormarna.

Efter ”Snakepark” bar det så ut i den täta trafikdjungeln igen. Vi åkte förbi ambassaderna, bl.a. den svenska, TV-huset och parlamentet där presidenten är högsta instans. Så ca 13 km från centrum ligger Nairobi Nationalpark med alla djuren. Där fick vi vita (mzungu) betala 20 US-dollar eftersom vi inte hade Kenyanskt pass (personer med Kenyanskt pass betalar 300 KES). Lärarna försökte säga att vi deltog i deras skolresa, men det hjälpte inte. In kom vi i alla fall. Vi fick se en hel del fåglar, dvärgflodhäst, noshörning, gepard, leopard, lejon, olika gaseller, hyenor, struts mm mm. Det är facinerande att se alla dessa djur och en hel del av barnen hade sett många tidigare.

Efter djurparken var det dags för matsäck igen, 1 dricka, ½ ”limpa” och en banan innan färden gick mot Phyllis igen. Bussen körde genom ett allt mörkare Kenya, vi var hemma strax innan 22.00 på kvällen. På natten är det ofta svårt att upptäcka både djur (kor, getter och får) samt mörkklädda personer, både till fots och på cykel då de inte har några lampor eller reflexer. När bussen svängde in på vägen mot Phyllis tutade chauffören flera gånger så den stora porten skulle öppnas och för att tala om att: Nu är vi hemma igen. En bön avslutar det hela innan vi klev ur bussen. Skönt vara hemma igen! Borta bra - hemma bäst.

Hälsningar Ulla och Anna Maria

Barnen tittar förtjust på flygplanen

På väg in till Kenyas nationalmuseum