söndag 3 mars 2013

En misslyckad filmkväll men lyckad badsöndag


God dag kära medborgare och trogna läsare.
I lördags så hälsade jag på hos Auntie Maggie i hennes lägenhet i Kampi Ya Moto. Hon bjöd på lunch och vi hade en trevlig dag. På kvällen hade jag annonserat om att det skulle vara filmkväll. Till detta så hade jag  fixat godispåsar så att det skulle bli riktigt lördagsmys. Men det var ett problem. Strömavbrott. Godiset delades ut men strömmen fick vi vänta på tills morgonen därpå. Det enda som lös upp min väg till gästhuset denna kväll var fullmånen.

Söndagen kom och det var dags för söndagsskolan. Jag gillar att vara med de små när de har sin kyrkstund. Jag läste en snutt ur bibeln och jag tror att barnen uppskattar detta. De sitter hur som helst och tittar på en och ler. Sen var det dags for söndagsbad. Denna gång dök badvakten upp och låste upp åt oss. 26 killar i den äldre åldersgruppen var där denna gång. Det badades i 1,5h och sen lirades det fotboll och fikades innan det var dags att bege sig hemåt.

Plask


Peter tar det säkra före det osäkra

Barnen jobbar inte på brännan, utan värmer sig på plattorna
 - för vattnet är iskall!



I måndags så var det dags för tvillingarna Monica och Zipporah att börja high school. Jag följde gladeligen med dessa härliga tjejer till A.I.C Morop girls secondary school där de ska spendera de kommande fyra åren. Det verkar vara en bra skola. Jag ser fram emot visitingday då de ska visa mig runt på skolan.

Monica och Zipporah i väntan utanför skolan.

I tisdags så kom Jacinta och Sabine hit. Ett stort kramkalas bröt ut. Dagen till ära så bjöd jag på mat. Köttfärssås och ris. 13kg färs och 12kg grönsaker bar jag hem. Grusvägen till Phyllis från “highway” har aldrig känts så lång. Men gott blev det. Det var jättekul att traffa Jacinta och Sabine för första gången. Barn och personal hälsade dem verkligen välkomna.


I övrigt så pryds kvällarna av sedvanligt bus. Detta är någonting som jag verkligen kommer att sakna.

Härliga Caren på bushumör

Valet närmar sig så det kanske dröjer till nästa inlägg då man aldrig vet vad som händer. Men vi hoppas innerligt på det bästa.

Ha det sa bra hemma i kylan medans jag njuter av solskenet i det numera riktigt torra Kenya. 

Kram på er alla.

/Uncle Tobias

4 kommentarer:

  1. Jag förstår ju vad du menar med att du bränt näsan ;) lyser som rudolf där bakom! Hoppas allt går bra under valet..

    SvaraRadera
  2. Tjena broder Mehmet.
    Tänk om du hade använt dig av kroppsfinterna när du var med i P-86. Då hade vi kanske lyckats vinna någon B-cups final.:-)))
    Skämt åsido. Kul att se att takterna sitter. Du får väl använda dom när du kommer hem till tv-soffan.
    Håll ut i värmen,här hemma hade vi -10 grader imorse. Vet inte vad som är bäst. +40 eller -10. Vi har ju ialla fall samma sol.

    Ha det så bra nu sista 4 veckorna.
    /Fassan

    SvaraRadera
  3. Hej där !
    Det ser så härligt ut att kunna bada ute och värma sig i solen.Här har vi sol men ingen värme,nattetid -18gr på dagen runt -2 till5gr,burrr och just nu småsnöar det.Så snälla ta med dig lite av värmen hem.Vi längtar efter dig.Kramar till er alla från oss. Mia Thomas

    SvaraRadera
  4. Ska bli kul att få se dig snart : ) Å det är jag nog inte ensam om att tycka, ha det bäst nu bästa Tobbe!
    Kram från familjen Rosén.
    p.s. tack för brevet, har läst det flera gånger : ) d.s.

    SvaraRadera