lördag 9 juni 2012

Tankar kring livet på Phyllis

Sedan sist har Ella lämnat Phyllis och åkte hem till Sverige. Hejdå, Ella, det var verkligen trevligt att lära känna dig.

Jag ska inte ljuga, det är roligare att ha sällskap än att vara ensam volontär på Phyllis. Det är inget problem att vara själv, nej, men det blir trots allt ganska mycket ensamtid. I regel är det åtminstone två volontärer på plats samtidigt. Dom kan ha olika längd på sin vistelse vilket gör att det ibland kan vara fler än två och ibland, som nu, är jag själv för några veckor innan nästa volontär kommer hit.

Jag har tänkt på det, egentligen enda sedan jag kom hit i februari, att man tycks lära känna sina volontärkollegor väldigt väl på väldigt kort tid. Detta beror förstås på att man bor tillsammans och spenderar i stort sett all den vakna tiden med varandra. Därför tycker jag, känns det alltid extra tomt och ensamt de första dagarna efter att mina volontärkollegor åker hem.

Jag har skrivit om det förr, jag vet. Jag vet också att det är en så någorlunda uttjatad klyscha. Men detta med hur fort tiden passerar här, tidsperspektivet överhuvudtaget, är liksom svårt att få grepp om. Samtidigt som det känns som att jag har varit hemifrån väldigt länge, så passerar dagarna, veckorna och månaderna så otroligt fort. Det är redan juni. I mitten av denna månad har jag varit på Phyllis i fyra månader, alltså 17 veckor. Herregud! Jag har förstått att det är sommar i Sverige nu. Det var vinter -25 och snöstorm när jag åkte. Detta tjat om att tiden går så fort hit och dit på Phyllis, det kanske kan vara svårt för vissa att förstå. Men jag är övertygad om att förre detta volontärer vet precis vad jag menar och hur jag känner.

Jag trivs mycket bra på Phyllis. Ibland när jag tänker på det känns det nästan overkligt att jag faktiskt har en tillvaro och en vardag i Afrika. Det känns suveränt. Jag har aldrig någonsin ångrat att jag kom hit. Detta är verkligen en erfarenhet och minnen för livet.

I lördag hade vi disco. Som jag har skrivit om tidigare så är musik och dans ett stort intresse bland många här. Det blev en lyckad kväll. I övrigt har det varit en ganska lugn vecka. Vad det verkar så är regnaperioden över och det är något varmare nu också. Kvällarna är härliga, de sista timmarna innan solen går ner påminner lite om en fin sommarkväll hemma i Sverige. Davir och Lewis, grabbarna som börjar på universitetet i augusti, har bett mig ge dem lite datorundervisning och dem hur word fungerar. Det ska bli roligt, jag ska göra mitt bästa och jag tror att det kan vara bra att ha någrlunda hyffsade datorkunskaper när man kommer till universitetet.

Hälsningar Jonatan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar