fredag 1 juni 2012

Dagen D


Då var dagen kommen

Det känns märkligt att mina 6 veckor på Phyllis nu tagit slut. Jag minns att jag när jag läste de andra volontärernas berättelser, som står skrivna i en bok i gästhuset, undrade hur det kom sig att alla hade tyckt att deras tid här gått så otroligt fort. Jag har faktiskt ingen aning om det nu heller men jag kan intyga att dagarna flyger iväg. Det spelar ingen roll om schemat varit fullspäckat eller om man bara legat och läst hela dagen, plötsligt har barnen slutat skolan och det har blivit dags att öppna biblioteket och sedan är det kvällsmat och läggdags.

Under min tid här har jag lärt mig mycket från barnen. Att se dem diska, städa och tvätta varje dag utan att någonsin ifrågasätta varför gör det så tydligt hur enkel och fridfull uppväxt de flesta av oss i Sverige haft. När jag var liten och ombads hjälpa till med något bad jag ofta om en anledning. Varför var just jag tvungen att diska efter maten? Jag diskade ju igår.. Här är allting så självklart. Under mina veckor här har jag aldrig någonsin hört någon varken klaga eller ifrågasätta. Att alla hjälper till är lika självklart som att ta hand om varandra. För samhörigheten barnen emellan är otrolig. Det är så vackert att se hur de alla är syskon och hur barnhemmet utgör en enda stor familj. De hjälps åt med läxor, tröstar och kramas och turas om att fläta varandras hår. Ålder spelar ingen roll, alla får vara med eftersom alla är en del av familjen.

Jag åker inte hem det minsta sorgsen från Phyllis, även om känslorna kom som en våg över mig när det var dags att säga hej då. Även om det känns tungt i hjärtat att många av barnen bär på historier som hade varit jobbiga bara att läsa om så har de det väldigt bra nu. De har tak över huvudet, de får mat och utbildning. Men framförallt så får de kärlek. Även om otroligt mycket finns kvar att utveckla och förändra så visar vad som redan gjorts på hopp om vad som mer kan göras.

Nu lämnar jag Jonatan ensam ett par veckor innan den nya volontären får äran att bli hans medarbetare. Jag har trivts otroligt bra och är så glad att jag gjorde denna resa.

Kram till er alla,
Ella.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar