måndag 20 juni 2011

Veckan som gått

Hallå!

Nu har jag varit ca 2 veckor på barnhemmet. I mitt senaste inlägg skrev jag att jag höll på att lära mig namnen på barnen. Nu har jag börjat känna igen de flesta och lärt mig några namn så att de sitter. Den senaste veckan har gått bra, jag har bl.a. varit med på en lektion för de yngsta barnen i skolan. Lina och jag har lärt barnen att fläta vänskapsband i olika färger osv.

Senaste helgen så hände det mycket roligt. På lördagen åkte Uncle Sammy, Torbjörn, Oliver, Lina, två flickor från barnhemmet och jag till ett high school för att hälsa på elever från barnhemmet. Det var besöksdag på skolan så hela skolgården och en stor gräsmatta var fullsatt av familjer och vänner till eleverna. Alla satt och åt mat som besökarna hade med sig. Det var väldigt fint väder och en perfekt dag för picknic. När vi parkerat bilen så kom flickorna springandes och det var verkligen roligt att se när de kramade om sina småsystrar som hade följt med oss. När alla hade hälsat så satte vi oss på gräsmattan och dukade fram mat och dricka som vi hade med oss. Alla åt med god aptit och pratade och skrattade. När vi ätit så gick vi runt på skolområdet och tittade på skolan och sovsalarna där de bodde. Efter några timmar med flickorna blev det dags att åka hem och vi avslutade besöket med glass i solskenet.

På kvällen ordnade vi ett disco som blev sista discot for Torbjörn och Oliver. Vi hade gjort bål, popcorn och godis. Alla dansade och hade jätteroligt. Vi hade också en jättefin discokula i taket gjord av en boll och en krossad spegel som limmades på bollen.

På söndagen åkte jag med åtta flickor som skulle till frisören och flätade håret. Det var verkligen intressant att se hur de flätar dessa små och spända flätor. Eftersom jag är utbildad frisör så var det roligt att få åka till en salong här och se hur det går till. De började med att föna håret rakt och sedan delade frisören in håret och gjorde små små flätor och det gick verkligen snabbt. Jag satt och tittade ivrigt i ca 6 timmar på flätningen. I mitten av dagen gick jag och köpte läsk åt alla för det behövdes i värmen och de satt ju ganska länge och blev flätade så det var uppskattat med lite dricka.


Det här var några saker som hänt den senaste veckan. På onsdag åker pojkarna vidare och Lina och jag lämnas kvar på barnhemmet så då blir det dags för att planera vad vi skall hitta på för roliga aktiviteter med barnen resten av sommaren!

Terése

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar