onsdag 15 juni 2011

Såpbubblor och sagoläsning

Terve!

Nu har jag snart varit här i en vecka på barnhemmet. Jag har vid detta laget lärt mig köksrutinerna och hur en dag på Phyllis ser ut. Jag har också börjat känna igen några av barnen och deras namn men det är dock en lång väg tills jag kan allas namn. Men underbara människor och ett underbart land såhär långt.

På dagarna slutar de yngsta barnen efter lunch och det har sprungit runt sex små yrväder på gården på eftermiddagarna. Eftersom jag bl.a. arbetar på dagis hemma i Finland så föll det sig ganska naturligt att jag började leka med de yngsta barnen. De pratar flitigt swahili med mig som om det vore en självklarhet att jag förstår dem och när jag säger tillbaka på engelska säger de ofta till svar de ord de kan som är "one two three YES!"

Första dagen tog jag fram såpbubblor som jag hade med mig och de var så ivriga när vi började blåsa att de gallskrek så fort det kom en bubbla. Vissa blåste lite hårt så att det inte blev någon bubbla och då kom de fram till mig och bad mig blåsa så att de kunde se att det inte blivit något fel på såpvattnet. När vattnet tog slut så målade jag i deras händer med vattenfärg och de tryckte sina handavtryck på ett papper. Det tyckte de var lite spännande också. Så de eftermiddagar jag varit här hittills har jag försökt hitta på något med de yngsta barnen eftersom jag tycker det är viktigt att de har aktiviteter och att man ägnar sig åt dem en stund. Sen när de äldre barnen kommer från skolan så gör de ofta med de små barnen.

Vi har också läst Pettsson och Findus sagor några kvällar. Då har vi gått till flickornas sovsal efter middagen och satt oss i en säng och läst. Ett av barnen har fått hålla i ficklampan som de tyckte var en viktig uppgift. När man läser en saga så varvar barnen ner till natten och somnar bra när sagan är slut. Efter sagan har jag stannat och pratat en stund med de äldre flickorna i sovsalen och de har flätat mitt hår och jag har sjungit för dom. Min första vecka har gått bra och jag har blivit väldigt bra mottagen på Phyllis.

Jag ville ladda upp en bild men det fungerar inte på datorerna idag här i Nakuru så jag får göra det i näste inlägg och hoppas det går då.

Mvh.Terese

1 kommentar:

  1. Jambo!
    Så härligt att få veta att Pettson och Findus böckerna som vi hade med som gåva till Phyllis vid 10-årsjubiléet kommer till användning... :-))
    Hälsa alla från Gunnel "Brunnskakans Moder" på Viskadalens Folkhögskola..

    SvaraRadera