torsdag 28 april 2011

Påskfirande

Ganska precis två veckor har gått sedan jag anlände till Phyllis. Bokstavligt talat, var det som att somna i en värld och vakna upp i en helt ny. Livet har på Phyllis är så olikt allt jag någonsin känt till. Vilket gör det till en underbart spännande utmaning!

Barnen har påsklov, det händer grejer hela tiden och tiden bara rinner iväg. De här veckorna har gått väldigt fort, för varje dag som går så känns Phyllis mer och mer som ett "Home away from home". Jag har även upptäckt, att konsten att lära mig många namn på samma gång absolut inte är min starka sida! Men jag kämpar på, med hjälp från Torbjörn och Oliver (som för övrigt faktiskt kan alla namn, mycket imponerande tycker jag) och en del tillrättavisningar från barnen så ska det nog gå bra till slut.

Helgen som gått har vi firat påsk här på Phyllis! Till långfredagens ära hölls en stor fest. Men att hålla fest för så många människor kräver en del förberedelse. I torsdags stekte personalen & Torbjörn chapati in på långa natten! Vi bakade tre massiva kladdkakor, och till dem skulle det bjudas på fruktkompott. Vilket blev ett litet projekt i sig då det visade sig vara svårt att hitta frukt i Kampi Ya Moto på långfredagen. Men resultatet blev hur bra som helst.

Julia längst fram till höger tillsammans med två besökare

Påskfirande barn

Vi hade turen att ha besök av popcorn experten Evelina (före detta volontär på kort besök under ett par dagar), som tillsammans med Torbjörn poppade fler popcorn än jag sett under hela min livstid tror jag! Några av getterna slaktades på morgonkvisten, och det blev en riktig festmåltid. Evelina gjorde en eldshow med brinnande klot för barnen, och Oliver var DJ tillsammans med några av barnen. Det dansades i flera timmar! Jag måste säga, att påsken utan tvekan är roligare att fira i Kenya än i Sverige.

Besökaren Evelina är nöjd med resultatet

Vi tyckte dock att vi borde introducera barnen för lite Svensk påsktradition. Så vad skulle väl passa bättre än att leta påskägg (läs godispåsar) runt barnhemmet. Vi delade upp dem i små grupper, och de tyckte det var jätteroligt. Även den sista gruppen som tvingades leta i ösregn gjorde det med humöret på topp! Efter godisletandet var det dags for äggmålning. Äggen hade vi varit flitiga och stigit upp tidigt för att blåsa ur på morgonen, sa att barnen kunde få lite äggröra till söndagsfrukosten. Äggen blev riktigt fina, om än inte så långlivade. Barnen tyckte inte att det var så roligt att bara ha dem liggande som dekoration. Så ungefär en timme efter avslutad målning kunde vi beundra äggen innan alla låg krossade lite här och var. Två ägg lyckades vi rädda genom att hänga upp dem i taket. Det var Paul som så fint hade målat den Svenska och Kenyanska flaggan. Nu njuter vi av barnens sista påsklovsvecka innan det är dags för vardag på Phyllis igen.



















Till vänster syns Peter som glatt målar sitt ägg och på bilden till höger syns hans tvillingbror Simon tillsammans med några av de målade äggen

Hörs snart!
Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar