fredag 28 januari 2011

El på väg till Phyllis!

Daniel rapporterar om att elektricitet snart är en verklighet på Phyllis!

Jag har pratat med managern Sammy om projeket el på Phyllis. Det skulle komma att kosta omkring 50.000 kenyanska shilling. Regeringen betalar dragingen från huvudvägen fram till Phyllis. Sen står Phyllis för själva för dragningen från lilla vägen utanför Phyllis in på området, samt för montering och inköp av lampor och annan elektronisk utrustning såsom kablar, eluttag, lampkontakter mm. Sammy berättade att det med all sannolikhet kommer att finnas el på Phyllis om ca 2 månader. Företaget som kommer vara ansvarig för projeket är Kenya Power Lightning Company.

Elektriciteten kommer underlätta på många sätt bland annat i köket, på kvällarna, för datatrafik, telefon samt för att barn med faddrar lättare skall kunna komunicera. Det är även en fördel om barn som börjar närma sig high school ålder lär sig grunderna inom datavärlden. Även vattenfrågan kommer att bli bättre när det kommer el till Phyllis. Så en tid framöver kommer det dras mycket el, kablar, kopplingar, lampknappar och uttag på barnhemmet!

Det ser "lysande ut".
Daniel

1 kommentar:

  1. Vad kul att det blir el draget. Jag är själv med och samlar pengar till vattenbrunnen. jag bor i östervåla. Min syster Margareta Palmquist och Gunn Johansson var ner till barnhemmet förra året.
    sedan i oktober 2010 har vi samlat in 28 000kr som ska gå till brunnen och vårat arbete fortsätter med kraft tag.
    Nu den 20/3 har vi Modevisning i Östervåla och den 3/4 har vi ordnat skivor till kaffet i österbybruk alla pengar som kommer in går oavkortat till brunnen.
    I lördags sålde vid bröd på torget vilket gav brunnen 3 360 kr.
    Jag är verkligen glad att kunna hjälpa till och det har berört mig starkt det min syster har berättat.
    Hälsningar Eva-lotta Kroon Gunnarsson

    SvaraRadera