torsdag 21 oktober 2010

Festival

Hej!
Jessica har nu akt med Elna pa safari. Det var ett tarfyllt farval av barnen och aven jag blev tarogd nar de skulle aka. Jag och Jessica har umgatts 24 timmar om dygnet i princip varje dag har pa Phyllis och hon har blivit min basta van har eftersom inte de basta vannerna dar hemma vet precis vad som hander mig: gladje, magont, hosta, tankar, irritation over kenyanernas icke-planerande liv... Ja, det ar allt haftigt att man kan umgas med nagon som man bara traffat fyra korta ganger innan man akte hit. Vi sags pa tva aktivmoten och nar vi stod pa loppis ihop och sedan nar vi kopte flygbiljetterna och skalade i vin for att vi var sa glada att vi kopt resan till detta harliga land! Ja, det ar mycket som man tanker pa har.

Vi har funderat kring detta att de inte planerar sa mycket. Det ar skont pa ett satt men vi som planerar mycket har ibland svart att forsta. Det bestams saker samma dag som de ska ske och barnen har knappt mojlighet att forbereda sig pa samtal eller utflykt. Tex i lordags nar vi ville ha med nagra tjejer till festivalen som Wendos organisation hade ordnat. Vi pratade med dem flera dagar tidigare, men eftersom det var en lordag gick alla i skolan. Men pa lordag morgon visade det sig att barnen ar lediga for det skulle komma besokare till Phyllis. Da sa vi aterigen att vi kan ta med oss nagra tjejer. (Trevligt att bara vara tjejer nar grupperna i organisationen bestar av kvinnor som arbetar forebyggande mot HIV och tidig graviditet och aven for kvinnor som vill och behover skapa sig ett tryggaare liv med att tex odla svamp som de kan salja och fa in pengar till familjen.)Sa plotsligt gick detoch Maragia sa att de fick valja om de ville folja med eller vara kvarpa Phyllis. De fick en stund att gora sig i ordning och som alltid nar de ska ivag sa klar de upp sig fram topp till ta. Dvs med jeans och en troja som inte ar skoluniform.

Sa tog vi med 27 tjejer fran klass 5-7 pa en festival. Det var mycket roligt att se tjejerna titta pa en show som tva komiker hade. Flera grupper bade vuxna och gymnasister upptraddemed dans och teater om karlek och hiv mm. Vara aunties Ruth, Sarah och Maggie upptradde med sin grupp. De gjorde forsta ett litet spel med Maggie som full man som kom hem till sin fru med ett litet barn i famnen. Hon var inte sa intresserad av att ha honom hemma, sedan dansade och sjong de. Mycket bra. Nagra av vara tjejer gick ocksa upp med Sarah och dansa och sjong, de ar fantastiska! Helt planerat och spontant sjong de en hyllning till mamman. Jag ar stolt over dem!

Nar sa en tjej var kissnodig hade jag plötsligt sexton tjejer med mig for att leta upp toan. En polis satt utanför ett hus (som jag sedan hörde var typ polishuset). Jag gick mot honom och plötsligt upptäckte jag att jag inte hade tjejerna med mig. De hade stannat på långt avstånd. Vinkade att de skulle komma men tror inte att de gjorde det. Jag gick fram till polisen och frågade var toan var. Han visade mig. Tjejerna kom. Jag frågade dem om de var rädda för polisen och det var de. När den första tjejen öppnar dörren till toan ser jag att där är en papperslåda som det står Condoms, picka one på. Hmmm… en tjej påpekar att där är kondomer. Jag frågar om de vet vad det är. Nej. Hmm… jag förklarar… När ni blir kära, EFTER GYMNASIET, så kanske ni vill njuta av sex utan att bli gravida och utan att få HIV. Då använder ni en kondom. Man sätter på den på killens… här blir jag tyst för plötsligt kommer jag bara på ord jag inte känner för att använda. En tjej fyller i penis. Yes, exactly! säger jag. Puh. Gissa om de fnissade. Jag berättar också att jag hört att några tror att de är som syskon på Phyllis men att jag inte tror att det är så, eller rättare sagt jag VET att det inte är så. Då säger en tjej att de kan vara boyfriend and girlriend but not lovers. Precis! säger jag. Jag säger att jag gärna vill prata om kärlek och sex, eftersom jag är kär så pratar jag gärna om det. Jag berättade allt detta för Maragia och han sa att det är en bra idé att prata om det. Jag vill också gärna prata med dem om saknaden efter familjemedlemmar. De pratar inte om det med varandra och jag tror inte de pratar om det med någon vuxen heller. Kvinnorna på Phyllis tyckte det var jättekul att jag berättade om kondomer, de skrattade och sa att jag haft en lektion, japp – i sexualkunskap. De äldre visste vad kondom var men inte de yngre. De går förvisso i klass 5-7. Någon sa att de inte hade haft sexualkunskap på lektionen, men jag har sett anteckningar om kvinnans könsorgan och HIV.

Ja... det var lite om det... Jag och Caroline har det fortsatt bra har.
Ha det fint! Kram Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar