söndag 28 januari 2018

Stunder som berör


Nu har det gått sedan jag kom hit till Afrika och det är fortfarande fantastiskt!

Jag avslutade mitt senaste blogginlägg med att vi skulle på picknick. Sedan dess har vi faktiskt hunnit med att gå på picknick 2 gånger. 


Vid varje tillfälle tog jag med 12 barn. Vi åt saft, kakor och lite godis. Jag berättade för dem om Sverige och sedan bad jag dem berätta vars en grej om Kenya för mig. En kul grej som öppnade upp för intressanta diskussioner och jämförelser av Sverige och Kenya. 

En händelse från utflykten med de stora barnen kommer alltid finnas kvar i mitt hjärta. De hade sparat en del av sina karameller och gav dessa till barnen vi mötte längs vägen. Man kanske kan tycka det är en liten sak att göra men det visar på hur omtänksamma de är. De äter inte godis varje helg här precis och ändå delar de med sig!



De stora barnen som går på High school har nu börjat och jag har varit med och lämnat några av de som börjar 1a klass. Dessutom skulle deras skoluniformer och andra tillbehör inhandlas och det var ett projekt för sig... Skolorna har nämligen krav på hur många av varje sorts klädesplagg barnen ska ha, vilken färg madrassen och lakanen ska ha osv. 

En av dem som började high shool var Nancy som började på Mpesa foundation academy i Thika. Skolan är sponsrad av Mpesa och Safaricom (med flera) och denna skola sponsrar barn med ekonomiska svårigheter! Så först gjorde de en ansökan och sedan en intervju innan Nancy blev intagen på skolan. Väl på skolan fick hon uniform, väska och andra nödvändigheter, allt sponsrat! En skola utan dess like och när vi kom tillbaka till Phyllis ville såklart barnen och Auntisarna se bilder på skolan och Nancy. Alla var imponerade av denna enorma skola och jag hoppas de yngre barnen kan bli inspirerade att plugga hårt. 



I övrigt fortsätter kolhackandet, sorterade av bönor, servera och andra sysslor. Men såklart är det bästa att hänga med barnen. Vi ritar, leker kurragömma, spelar 3 i rad och Yatzy och ibland är det mysigaste att bara sitta och prata medans de tex flätar varandras hår eller lyssnar på musik.


Ha det gott!

Mvh Gabriella Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar