tisdag 8 mars 2016

Växande projekt, "släktkalas" och chapati på Phyllis!

Nu börjar min vistelse här lida mot sitt slut, men under tiden jag varit här har det hänt en hel del. Växthuset som började byggas för några veckor sedan har blivit helt färdigbyggt nu. Väggarna, taket och bevattningssystemet är klart. Nu är det bara plantorna som saknas! Så snart får vi massor av tomater och andra grönsaker här på Phyllis! 

Även projektet som drogs igång med kycklingarna har tagit fart. Under den första tiden så bodde kycklingarna i en kartong inne i köket eftersom de var så pass små. Men oj vad fort de växte! Redan efter några dagar började de försöka ta sig ut ur kartongen och efter ett tag hade istället hela köket blivit ett kycklingboende. Alltså fick vi i rask takt sätta igång med att färdigställa hönshuset. I fredags invigdes det och kycklingarna har nu ordentligt med plats att röra sig på. Nu är det bara hålla tummarna för att de växer ordentligt och så småningom kan generera lite ägg. 

Under förra helgen hade barnen ett kort litet lov från skolan så då kom några av de äldre barnen som går på high-school och universitetet hem och hälsade på. För mig som bara har varit här när barnen har vanliga skolveckor så var det väldigt roligt att se så mycket liv och rörelse! Och det var självklart roligt att få träffa några av de äldre barnen också. Det kändes på något sätt som ett stort släktkalas, som en stor familj! 

För att "fira" lovet och ledigheten så passade jag på att köpa lite mat och laga middag till alla barnen. Det bjöds på get tillsammans med kål, ris och chapati. För att inhandla allting så följde Josef och Kevin med mig in till Kampi ya Moto. Det är alltid lättare att ha med sig lite sällskap eftersom de har bättre koll på vart man ska handla och vilka priser som gäller. Sedan när vi kom tillbaka fick jag tillsammans med de äldsta barnen lära mig att göra chapati. Det blev väldigt roligt och uppskattat av alla! :) Sedan på kvällen samlades barnen, åt godis och tittade på film. En riktigt lyckad kväll! :) 

Daniella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar