söndag 22 april 2012

Jonatan berättar om tillvaron & det väntade skollovet på Phyllis


Hej!

Först och främst vill jag säga att jag är glad över att vara på Phyllis och i Kenya. Det känns verkligen bra alltså. Och det är otroligt intressant att få leva och ha en tillvaro i en helt annan typ av kultur och vardag mot vad man är van vid. Jag inser, att om några veckor har jag varit på Phyllis halva min vistelse. Tiden går som sagt fort när man har det trevligt.

Jag var förbi konsulatet tidigare idag och skulle förlänga mitt visum. Det finns historier om svenskar som blivit nekade förlängning, andra som tvingats muta sig till den och annat strul, sa jag var lite spänd och nervös inför besöket. Jag hade missförstått datumen, har 1 månad kvar på mitt nuvarande visum, sa jag får återkomma i mitten av maj månad. 

Lina åkte hem tidigare I veckan. Hej då Lina, ta hand om dig och lycka till med redigeringen av dokumentärfilmen. Innan Lina lämnade Phyllis hann hon dock uppleva sin födelsedag. Den var under Påskhelgen. Lina hade bestämt att vi skulle laga mat till alla barnen, och jag fick vara assistent. Utöver den ordinarie menyn, så inhandlades diverse kolhuvuden, morrötter, tomater … och kycklingar. När man ska köpa kyckling här i Kenya sa säljs dom livs levande, så att säga. Kycklingarna slaktades och jag fick blodiga händer på mitt samvete, bokstavligt talat. Det är ju inte varje dag man lagar mat till över 120 barn, men det gick bra. Och det var verkligen roligt att se hur barnen uppskattade detta. Det blev på riktigt hysteri i matkön när de såg vad som väntade.

På onsdagen halverades befolkningen på Phyllis när det blev dags för skollov. Alla boarders, internatare, åkte hem. Och highshool-barnen, som vanligtvis bor på sina skolor, kom tillbaka. Så i omkring 3 veckor är dom lediga. Det ska bli väldigt roligt att umgås med dom aven på dagtid. Vi har planerat att ha en fotbollsturnering nästa vecka! Ett spel som har uppskattats mycket är boule. Jag har spelat det med highschool:arna ett par gånger och det tycker verkligen att de tar kul.

Regnperioden har som tidigare nämnts börjat. Det regnar på eftermiddagar, kvällar och nätter. Vattnet ar väldigt behovligt för många människor. Och i och med att regnet kommer sa skördas det som skördas ska.

Med vänlig hälsning
Jonatan Bertilsson    





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar