söndag 7 februari 2010

Minilamm-Cecilia och en framtida politiker!?

Hej Allihop!
Har glömt att berätta att vårt lamm fick barn häromdagen, två killingar till och med! James, vår djurskötare och allt-i-allo kom till gästhuset med ett stort leende och sa ’Kuja! Kuja!’ (kom! Kom!) till mig. Jag följde efter undrandes vad det kan vara men då jag kom fram såg jag två killingar där de båda hade navelsträngen kvar – så nya var de. Inte ofta det händer! Då de var nyfödda passade jag på att fråga vad de skulle heta. James visste inte riktigt, så jag föreslog fräckt att i vart fall den ena kunde väl heta Cecilia, efter mig, så jag ’finns kvar’ på barnhemmet fastän jag är i Sverige, försökte jag förklara. Självklart accepterade James förslaget och nu har barnhemmet både en auntie Cecilia och en minilamm-cecilia :). Jag kunde inte vara mer nöjd!
Ett av våra High School barn kom också på besök, nämligen Paul som jag träffade bara som kortast då jag var här förra gången så det var kul att få prata lite mer med honom. Han berättade att någon hade stulit både hans skolbok och kalkylator på skolan och behövde en ny tills på måndag. Olyckligtvis är detta något återkommande, att barn stjäl från barn på High School och inga värdesaker är heliga. Paul och jag började i alla fall prata och jag frågade vad han ville bli efter High School. Paul berättade att han ville läsa Statsvetenskap, på Makerere University i Uganda. Han hade verkligen tänkt på det verkade det som. Det roliga är att jag har precis läst färdigt min utbildning i statsvetenskap så snacka om att jag blev glad och exalterad! Jag berättade att jag nästan var färdig och att jag var mycket nöjd med mitt val. Jag undrade varför han valt just det ämnet och det kom tillslut fram att Paul hade först tänkt satsa på att bli läkare för att hjälpa till ibland annat genom Röda Korset eller Läkare utan gränser men han upptäckte snart att han inte var så bra på matte eller biologi. Istället var hans starka ämnen historia och samhällskunskap och han tänkte att man kan förändra samhället och göra Kenya bättre för människorna även genom dessa ämnen, kanske genom att bli politiker. Man vet ju aldrig, sa han med ett stort leende. Jag nämnde att genom statsvetenskap så kan man bli rätt mycket, dörren står öppen för många ämnen vilket är fördelen och han höll med mig och det var även den andra anledningen till varför han valt att studera detta. Mitt förslag var att han isåfall skulle söka praktikplats på Kenyanska ambassaden i Stockholm en termin av sina studier, då det är ett ’typiskt’ jobb för statsvetare vilket Paul genast tyckte lät jätteroligt. Så vem vet, kanske besöker jag Paul om några år i Stockholm då han jobbar för Kenya i Sverige!
Varma kramar från Cecilia i ett soligt Kenya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar