fredag 11 december 2009

Julmys och julfix!

Idag är jag inne i stan igen, faktiskt för sista gången! För nästa gång jag är här inne, så ska jag ta mig till Nariobi.. Kan ni tänka er, det har alltså då redan gått nästan 3 och en halv månad. Ja, tiden bara springer iväg.

Det är tredje advent på Söndag och alltså lucia. När jag kom till stan idag så hörde jag julmusik. Det kändes lite märkligt måste jag säga. För ska det inte vara kallt och mörkt runt julen? :) Här är det precis tvärtom, ljust och varmt. Men det är inget jag klagar över direkt. Inte riktigt van vid det bara.

På Phyllis är allting som vanligt. Ett lugnt och fridfullt tempo. Alla barnen är lediga och det är mys som gäller. Men såklart även på Phyllis pratas det om julen och alla är mycket förväntansfulla! De frågar mig ständigt om jag verkligen ska hem den 20! Varför inte stanna ett par dagar till och fira jul med oss?! Jag har inget jättebra svar pa deras frågor :) Men måste ju hem någon gång...

Julen för alla på barnhemmet är att Sabine och Jacinta kommer hit (Sabine som hjälpt Jacinta att utveckla barnhemmet, och Jacinta som startat det från början). Det är god mat som gäller, inte den vanliga maten. Utan nu är det chapati, mungubönor och getkött och annat gått som gäller! Det finns även en julgran och lite olika julpynt som vi snart ska sätta upp. Är inte alla barn ivriga och nyfikna inför julen??!! Och jag förstår dem precis, det är mysigt med jul!
Dock är det inte direkt någon julstress här inte... Utan alla fortsätter i sitt polepole tempo. Något som vi borde följa lite grann faktiskt.

Vi har inte gjort så mycket julpynt och julpyssel ännu, men denna vecka som kommer ska det bli mer sådant för nu har jag tryckt ut lite material som vi kan använda oss av! Så nu ska här pysslas som bara den!! Annars, så är spel och promenader de bästa sysselsattningarna just nu. Det finns alltid något av det under dagarna som går här.

Jag hade också tvättat mitt hår, då tyckte en av tjejerna att det såg ut som fjädrarna på en höna! Haha. Så hon tog tag i det och flätade mitt hår. Jag hade små gummiband som dem använde. Så nu har jag äkta kenyanska flätor i hela håret! Och jag gillar det.. :) Ska spara det tills jag kommer hem : D! Som de säger, Aunti, now its looking smart! Haha.

Och jag är nu inne pa min sista vecka här! Tråkigt men sant. Som sagt, tiden flyger iväg. Men ser framemot veckan som kommer. Är lika spänd som barnen på Jacintas ankomst, som kommer att bli på Söndag! Det ska bli roligt att få träffa henne..!


Fira lite Lucia för mig med. Så ska jag njuta av solen och äta lite ugali för er.. :)


varma hälsningar från Sandra, nuvarande volontär på Phyllis Memorial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar